Pe langa componenta financiara si strategie, resursa umana este un element-cheie in drumul catre succesul antreprenorial. Conteaza foarte mult sa ai alaturi de tine oameni de incredere, care sa fie pe aceeasi lungime de unda cu tine, sa inteleaga obiectivele si provocarile, pe care ca echipa trebuie sa le depasiti. In echipa ta trebuie sa se regaseasca oameni creativi, dar si angajati cu initiativa, cu gandire analitica, experti, un bun strateg, un bun comunicator si mediator, roluri pe care si liderul trebuie sa le indeplineasca.
Inainte de a-ti forma propria echipa, analizeaza-te si noteaza-ti caracteristicile tale. E important sa iti definesti comportamentul de antreprenor, calitatile si defectele, pentru a stabili cu ce fel de personalitati te potrivesti cel mai bine.
Ce calitati indeplineasc oamenii dintr-o echipa performanta?
Incredere si comunicare.
Sunt doua elemente de baza intr-o echipa. Alege persoane care au abilitati antreprenoriale, care au cunostinte si experienta in domeniul in care iti dezvolti businessul, dar pe care simti ca te poti baza si in momentele de criza. E important sa existe incredere si comunicarea sa fie una eficienta in orice situatie. Comunica-le de la inceput directia, principiile dupa care te ghidezi, valorile afacerii pentru a stabili compatibilitatea. De multe ori tendinta este de a selecta doar in baza informatiilor din CV, iar in ciuda experientei si cunostintelor, unele persoane se pot dovedi necooperante.
Profesionisti si oameni cu viziune.
Daca iti doresti sa faci performanta alaturi de echipa ta, oamenii pe care ii alegi trebuie sa dea dovada de profesionalism, sa isi cunoasca bine rolul si sa aiba abilitatile necesare postului, dar la fel de important este sa aiba viziune. Echipa trebuie sa fie adaptata businessului: vrei o afacere in PR, atunci vei alege oameni care au competente de analiza, comunicare, planificare, organizare, tact. Totodata, trebuie sa inteleaga rolul in companie, principiile, obiectivele, sa dea dovada de initiativa si sa poata jongla rapid cu diferite scenarii.
Creativitate si entuziasm.
Piata muncii este din ce in ce mai obositoare si mai sufocanta. Daca adaugam si provocarile din viata de zi cu zi, multi oameni tind sa isi indeplineasca sarcinile in stil robotic. Asta nu inseamna ca nu isi fac treaba, ci realizeaza totul conform rutinei. Daca vrei cu adevarat o echipa de succes ar fi bine sa ai langa tine oameni creativi, entuziasti, dornici de schimbare, care nu vad jobul ca pe o povara, ci isi doresc sa faca diferenta in domeniul lor. Sunt acei oameni care dau dovada de optimism, care vor sa sparga tiparele, care au o doza de nonconformism.
Oameni-cheie.
Sunt acei angajati cu roluri foarte bine determinate, oameni care transforma o idee in ceva palpabil. Daca echipa ta de pana acum are un bun strateg, oameni care comunica eficient, un bun organizator, oameni creativi, alege si experti. Spre exemplu: un IT-ist foarte bun care te va scoate mereu din situatii-limita, un contabil excelent care sa jongleze cu cifrele pentru a putea realiza proiecte de succes, un specialist in marketing care sa iti duca produsele/serviciile cat mai aproape de publicul-tinta, un jurist care sa cunoasca foarte bine domeniul si legislatia.