Brandul Zaganu este reprezentativ in piata berilor artizanale din Romania. Compania producatoare detine o micro-berarie independenta, 100% romaneasca, care s-a dezvoltat in judetul Prahova, la poalele varfului Zaganu din muntii Carpati. Numele brandului a fost inspirat atat de la denumirea masivului muntos, cat si de la o specie de vultur (vulturul barbos) vanat in Romania pana la disparitie, in urma cu 100 ani.
Compania Fabrica de Bere Buna a fost fondata in anul 2013, de antreprenorii Laurentiu Banescu si Alexandru Geamanu, intr-o perioada in care piata de bere era dominata de nume internationale. Intr-un interviu oferit in exclusivitate pentru RisCo, Laurentiu Banescu, cofondator al brandului Zaganu afirma ca „In 2013 nu exista notiunea de bere artizanala in Romania, iar ideea noastra inca de la bun inceput a fost sa cream un brand romanesc, autentic si sa punem bazele popularizarii berilor artizanale, un segment aproape pe cale de disparitie in Romania. Am pornit cu 2 beri (o bere blonda stil Pilsner si o bere bruna stilul Brown Ale, ambele fermentate natural timp de minim 21, respectiv 30 de zile, apoi imbuteliate in sticle (0.5L) sau butoaie (30L), cu un termen de valabilitate de 45 de zile), bucurandu-ne ca am deschis portile pentru ceea ce a urmat sa vina, o explozie de micro-berarii independente ce fac bere buna, artizanala.”
Producatorii artizanali au castigat teren in ultimii ani, dezvoltand tot mai mult aceasta nisa. Cu toate acestea, Laurentiu Banescu spune ca „piata arata cu totul altfel decat era in 2013 cand am inceput noi cu Zaganu. Ne-am asumat insa ca va fi o perioada de pionierat, de educare a pietei si asta s-a si intamplat, de altfel. Acum exista baruri si magazine specializate, retailerii mari au zone dedicate berilor artizanale, unii chiar au frigidere si sustin producatorii locali”.
Adaptarea producatorului in criza pandemica
Din punct de vedere al capacitatii de productie, micro-beraria Zaganu realizeaza „in mod normal in jur de 5000 HL anual, volum pe care l-am atins in 2019, care insa a fost afectat semnificativ de pandemia prin care trecem de aproape un an. Noi la Zaganu am reusit sa trecem peste efectele pandemiei crescand si dezvoltand vanzarile in retailul modern, dar si promovand vanzarile online pe site-ul nostru, dar si pe alte site-uri partenere. In mediul online ne-am bucurat de sustinerea aratata de consumatorii producatorilor mici”, afirma Laurentiu Banescu.
Ca multi alti producatori din Romania, mare parte a vanzarilor vine din retail si HoReCa. Anul 2020 a venit insa cu noi reguli si cerinte de adaptare a pietei de consum. Astfel, dupa cum sustine cofondatorul brandului Zaganu „noi vindem in mare parte in HoReCa in conditii normale, peste 75% din vanzari, insa odata cu pandemia, proportiile s-au modificat existand schimbari de ponderi intre HoReCa si retail-ul modern, dar si intre ambalaje (sticle/draught). Ne adaptam permanent vremurilor si suntem alaturi de clientii nostri din HoReCa pentru a trece impreuna peste acest hop numit pandemie.”
Din punct de vedere financiar, afacerea Zaganu a cunoscut cresteri considerabile pentru fiecare an, inca de la inceput, 2019 fiind pragul maxim, atat pentru vanzari, cat si pentru profit. Cifra de afaceri a inregistrat valoarea de 5,6 milioane lei, in crestere cu 15% fata de anul anterior, iar profitul s-a majorat cu 12%, raportand 1,8 milioane lei. Din cauza crizei pandemice, anul 2020 a schimbat cursul afacerii cand „era de asteptat ca cifra de afaceri sa fie afectata si sa scada (cu 20%) fata de anul precedent, iar aceasta scadere s-a vazut si in profitul anual, bineinteles. Suntem insa optimisti ca 2021 va marca o revenire la normalitate, odata cu deschiderea barurilor la interior, mai ales in Bucuresti, dar si cu apropierea sezonului de primavara-vara, care este crucial pentru berea artizanala.”

Impactul berii artizanale Zaganu
Chiar daca pandemia a pus lacatul pe usa celor mai multe companii, brandul Zaganu are „multe planuri atat in directia extinderii capacitatii de imbuteliere si etichetare, a capacitatii de productie a fabricii noastre de la Maneciu, dar mai ales in extinderea numarului de locatii proprii, dedicate berilor artizanale romanesti, atat Zaganu, cat si altor mici producatori. De asemenea, anul trecut am lansat 2 sortimente noi de bere, Hefeweizen si India Pale Lager si mai avem in plan si alte retete speciale” sustine cofondatorul brandului Zaganu.
Marca Zaganu este o bere artizanala, nepasteurizata, imbuteliata si etichetata semiautomat. Pentru iubitorii acestui brand, produsele pot fi gasite in orase ca: Iasi, Cluj, Brasov, Bucuresti. „Avem insa clienti in toata tara, atat baruri, cat mai ales persoane fizice”, mentioneaza Laurentiu Banescu. Acesta sustine ca Zaganu a reusit sa cucereasca publicul consumator de bere printr-o reteta simpla:”cred ca gustul e cel care convinge, diferenta intre Zaganu sau alte beri artizanale si berile industriale e clara. In afara de asta, oamenii vor sa experimenteze stiluri noi de bere, altele decat cele pe care le gasesc la coltul blocului (...)Termenul de valabilitate mai mic are avantaje si dezavantaje. Dintre avantaje ar fi prospetimea berii, procesul natural de fermentare, pastrarea tuturor aromelor care vin de aici, lasand berea nepasteurizata. Evident, partea cealalta a monedei este ca expira in cateva luni si e nevoie sa fie pastrata si depozitata in afara caldurii, a lumini naturale si la temperaturi de sub 10 grade C.”
Ca antreprenori aflati la inceput de drum, cand s-a lansat brandul Zaganu, cei doi tineri au pus bazele unei afaceri de nisa, sperand sa ofere publicului consumator o experienta unica, de fiecare data. Laurentiu Banescu spune ca „e o combinatie de curaj, ambitie, asumarea unor riscuri si a unui nivel de munca si stres o perioada lunga, pana cand vin rezultatele si satisfactiile, personale si materiale. Nu e usor, dar noi suntem un exemplu bun ca se poate.”
Incepand din august 2017, cei doi antreprenori au deschis primul bar Zaganu, in Bucuresti, numit Fabrica de Bere Buna, fiind locul ideal pentru a degusta si experimenta stiluri diferite de bere.