Povestea “oficiala” a lui YouTube a inceput cand trei angajati de la PayPal s-au hotarat sa construiasca un site pentru ca utilizatorii sa poata incarca, distribui, si vedea continut video si audio.
Domeniul site-ului a fost activat pe 14 februarie 2005, coincidenta cu Valentine’s Day nefiind deloc intamplatoare. Steve Chen, unul dintre fondatorii YouTube, a declarat, in nenumarate randuri, ca prima idee de la care a pornit a fost cea a unei pagini de dating care sa genereze intalniri, prin postarea unor postari video, in care necunoscutii sa vorbeasca despre ei.
In acest sens, fondatorii Steve Chen, Chad Hurley si Jawed Karim au lucrat la dezvoltarea platformei YouTube, incercand sa ii faca pe oameni sa incarce postari video in care sa se prezinte, pentru ca vedeau in dating o zona profitabila si un business de viitor. Au renuntat rapid la aceasta idee, caci platforma YouTube a inceput sa fie folosita de catre utilizatori in cu totul alte scopuri, care i-au conturat pasii spre succesul ulterior.
Trecerea de la un site de dating la o platforma care posteaza continut atat de divers se datoreaza unor curiozitati nascute in jurul a doua evenimente din anul 2004. Jawed Karim isi dorea sa vada secventa de scandal, cu Janet Jackson, in care anumite parti intime ale cantaretei erau expuse publicului, la un meci Super Bowl. Pentru ca nu gasea filmarea pe nicaieri, s-a gandit sa reinventeze platforma YouTube! Al doilea eveniment a fost tsunami-ul din Asia.
Cine sunt fondatorii din trio-ul care a pus bazele YouTube?
Chad Hurley a studiat design la Universitatea Indiana, din Pennsylvania, in timp ce Chen si Karim au urmat cursurile de informatica de la Universitatea Ilinois. Business-ul a inceput, asadar, cu o echipa care se completa prin viziunea diferita si studiile care le defineau experienta in domeniu.
Pana la lansarea site-ului, in 2005, existau putine metode simple de incarcare a videoclipurilor pe Internet de catre utilizatorii neexperimentati.
YouTube a dat sansa oricarei persoane care foloseste un calculator sa poata incarca un videoclip, care dupa numai cateva minute va ajunge la milioane sau miliarde de persoane.
Diversitatea de subiecte acoperite, prin transmiterea clipurilor video, a transformat YouTube in una din cele mai importante si iubite platforme din online. Astazi, o persoana poate incarca muzica si clipuri personale, intr-un cont care ii va pastra preferintele intr-un “jurnal online”. Companii sau publicatii mari apeleaza la YouTube, pentru a isi face publice continutul video si audio, facandu-le accesibile si cunoscute tuturor.
Este, probabil, unul dintre cele mai usoare moduri de promovare, care se bucura de urmatoarele avantaje: simplitate, timp minim de incarcare, entertainment, interfata facila.
Datorita unei investitii initiale, de aprox. 3.5 millioane de dolari, de la Sequoia Capital, YouTube a fost lansat in decembrie 2005, data la care site-ul avea in jur de 8 milioane de vizualizari pe zi.
Platforma a cunoscut un ritm de crestere uimitor, avand in vedere ca in iulie 2006 compania anunta un numar mai mare de 65.000 de video-uri incarcate zilnic, cat si 100 de milioane de vizualizari/zi.
Potrivit unor analisti internationali specializati in industria de continut video, cifra de afaceri pentru anul 2015 a YouTube, ca parte din ABC (Google), a depasit 9 mld. dolari, dar se pare ca inca nu este profitabila. In aceeasi situatie se afla si celelalte firme precum Pandora, Sirius XM, Spotify sau Deezer, care au insa cifre de afaceri in jurul sau sub 1 miliard de dolari.
Momente cheie in istoria YouTube:
23 aprilie 2005
Primul clip incarcat pe YouTube are o durata de 19 secunde si il prezinta pe Jawed Karim, unul dintre cei trei fondatori ai platformei, in fata elefantilor de la Gradina Zoo din San Diego. Clipul, cu titlu simplist “Me at the Zoo”, este astazi un reper in istoria YT.
21 octombrie 2005
Nike este prima companie care se foloseste de potentialul de promovare pe care il ofera YT. Un video cu Ronaldinho, cand danseaza samba cu mingea, devine viral.
9 octombrie 2006
Google cumpara YouTube pentru 1.65 miliarde de dolari
23 iulie 2007
Primul debate pe teme politice, gazduit de CNN si YouTube. La alegerile din 2008, 7 din 16 candidati la presedintie si-au anuntat campaniile via YouTube, dovada a importantei platformei in zona promovarii.
August 2007
Google introduce primele reclame contra-cost pe YouTube.
11 aprilie 2009
Susan Boyle devine celebritate internationala, dupa auditia ei la show-ul British Talent, vizualizata de 80 de milioane de ori. In decembrie, primul ei album devine cel mai bine vandut album de debut al unei interprete de sex feminin.
12 octombrie 2009
YouTube trece pragul de 1 miliard de vizualizari/ zi
Analistii estimeaza un venit de 240 de milioane de dolari pentru YouTube, in anul 2009
Ianuarie 2010: inchiriatul filmelor
Patrunderea lui YT pe pietele dominate de Netflix si Apple marcheaza primul moment clar in care platforma vrea sa isi depaseasca scopul initial. A inceput cu cateva filme de la Sundance, pentru ca apoi YT sa arate populatiei filme de la nume mari precum Paramount, Disney, NBC/Universal, Sony, sau Warner Brothers.
Aprilie 2011
YouTube lanseaza YouTubeLive. YouTube Live a permis site-ului sa transmita orice, de la concerte la nunti regale si Jocurile Olimpice.
Stiati ca?
1. YouTube este al doilea cel mai mare motor de cautare din lume
2. Are mai mult de 3 miliarde de cautari pe luna
3. YouTube este mai mare decat Bing, Yahoo, Aol si Ask la un loc
4. Are cel mai mare ritm de crestere din lume - din zona website video
5. Cca. 1 din 2 utilizatori de internet se afla pe YouTube
6. La fiecare minut, se incarca pe YouTube in jur de 400 de ore de video (cf.datelor din 2015)
7. YouTube ajunge la mai multi utilizatori americani, cu varsta intre 18-34 ani, decat orice alt post de tv
8. Daca YouTube ar fi o tara, ar avea populatia cea mai mare din lume, dupa China si India!
9. 6 miliarde de ore, de continut video, sunt vizualizate pe YT in fiecare luna. Numarul creste in fiecare an cu 50%
10. 25% din vizualizarile globale ale YT se intampla pe dispozitive mobile: aprox 1 miliard de vizualizari/zi
11. YouTube a transformat in mod ireversibil felul in care cautam si descoperim informatia pe web
12. 80% din vizualizari vin din afara SUA, dar YT nu a vrut sa dezvaluie ce tara domina clasamentul
13. Clipul lui Adele, “Hello”, a obtinut in 5 zile 100 de milioane de vizualizari pe YT, in anul 2015!
Surse: FastCompany, Business Insider, Wikipedia, Ziarul Financiar, YouTube