Work from home - reduce cheltuieli, dar afecteaza viata sociala

Work from home - reduce cheltuieli, dar afecteaza viata sociala

De luni bune, mii de angajati din Romania lucreaza doar de acasa. Multi au experimentat prima data conceptul work from home odata cu instalarea starii de urgenta. Dupa aceasta perioada, unii s-au intors la birouri, altii au ramas sa lucreze de la domiciliu. Motivele difera de la o companie la alta si de la un angajat la altul: teama de a nu se imbolnavi, evitarea aglomeratiei din cladirile de birouri, respectarea legislatiei care prevede distantare intre angajati. In tot acest timp, au reusit sa vada in munca de acasa numeroase beneficii, dar si dezavantaje. Angajatii care lucreaza de la domiciliu au reusit sa cheltuie astfel mai putin. Totusi, lipsa contactului cu ceilalti colegi, a socializarii fata in fata, au dus la acumularea unor frustrari.

Work from home- avantaje de tip „financiar”

Multi angajati care si-au mutat biroul acasa au observat ca in decurs de cateva luni si-au redus cheltuielile. Pentru ca nu au mai fost nevoiti sa se deplaseze intre birou si domiciliu, au facut economie la combustibil, consumabile necesare autoturismului sau au pus deoparte banii pe care ii cheltuiau in trecut pe abonamente si bilete pentru mijloacele de transport in comun.

Un alt avantaj „financiar” al muncii de acasa este ca nu au mai dat bani pe mancare. Servirea unui pranz satios reprezinta o necesitate pentru cei care lucreaza si cate 10 ore pe zi. Corporatistii au fost astfel primii care au observat micile economii facute in privinta alimentatiei. Pentru ca au muncit de acasa, au avut ocazia sa isi gateasca ceva rapid, in intimitatea caminului, si astfel au cheltuit mai putin decat daca ar fi comandat mancare sau ar fi mancat la un restaurant in oras.

Cheltuielile cu tinuta au fost si ele taiate de pe lista. Mai ales cei care lucreaza intr-un mediu business erau nevoiti sa adopte o tinuta office, sa ofere o imagine placuta si care sa inspire incredere. Desi nu este tocmai in regula, unii au lucrat in pijamale in aceasta perioada. Au devenit virale pe internet imaginile in care oamenii aratau ca poarta pijamale sau haine casual la biroul de acasa si cate o camasa din cand in cand, atunci cand aveau videoconferinte.

Dezavantajele muncii de acasa

Work from home a avut insa si un impact negativ asupra multor angajati. Organizarea deficitara, presiunea resimtita de angajati, incertitudinea, lipsa socializarii, toate acestea si-au pus amprenta asupra psihicului angajatilor si au generat frustrari. Mai mult, unii au ajuns la burnout. Obisnuiti sa se deplaseze, sa socializeze la birou, in pauza de pranz, sa faca miscare, multi s-au trezit captivi in propria locuinta. Poate cel mai placut sentiment pentru angajat este acela de a sti ca la final de program poate merge acasa unde se poate relaxa si detasa de munca. Cei care au lucrat de acasa au imbinat intr-un singur loc ambele medii si astfel au resimtit o presiune enorma.

La asta se adauga si alte inconveniente. Internetul de acasa nu a functionat la fel de rapid ca cel de la birou, au avut nevoie de documente pe care la sediu le aveau la indemana, dar acasa le lipseau si nu puteau finaliza contracte. Device-urile de acasa nu sunt la fel de performante ca cele din birou: copiatorul nu a functionat la timp, laptopul s-a defectat si IT-istul nu era in preajma, n-au inteles nimic din videoconferinta din cauza semnalului. Lista este lunga, iar toate aceste „neputinte” s-au transformat in frustrari.

Pentru ca au facut cu greu diferenta intre viata profesionala si cea personala, unii au lucrat mult mai multe ore de acasa, decat ar fi facut-o la birou. Suprasolicitarea a dus la aparitia burnout-ului. Nu si-au mai alocat timp de pauza de cafea, nu au mai tinut cont de ore, nu au mai avut timp de activitati fizice sau hobby-uri . Alte mijloace de relaxare eliminate au fost iesirile la cafea, intalnirile cu prietenii. Si asta pentru ca au aparut restrictiile in viata publica. Toate acestea afecteaza viata sociala a angajatului care lucreaza de acasa in continuare.