Iti amintesti cum ai reactionat prima data cand seful te-a anuntat ca va trebui sa lucrezi de acasa? Panica, avalansa de intrebari si incertitudinea care gravitau in jurul tau? Ca tine, mii de angajati din Romania au primit aceasta veste, odata cu debutul pandemiei de coronavirus. Numai ca, schimbarile impuse de nevoie se pot dovedi in timp alternative viabile si avantajoase. Daca la inceput a existat o oarecare reticenta fata de telemunca, ulterior aceasta varianta s-a transformat intr-o oportunitate importanta pentru multi dintre noi. O demonstreaza un studiu realizat de compania de consultanta Cushman & Wakefield Echinox care arata ca jumatate din angajatii din Bucuresti care lucrau in mod normal in cladiri de birouri au continuat sa lucreze in principal de acasa chiar si dupa starea de urgenta, cand li s-a permis sa se intoarca totusi in colectivitate.
De la birou, la sufragerie si invers
Inainte de declansarea pandemiei si a schimbarilor care au urmat in societate, in Romania nu exista o cultura atat de bine formata in privinta telemuncii. Angajatul roman era obisnuit sa munceasca de la locul de munca, unde avea la dispozitie toate instrumentele necesare. La acest lucru se adauga si digitalizarea slaba si faptul ca multi lucrau in sectoare ce nu permiteau munca de la distanta. Nevoia de adaptare la noile conditii a impus tranzitia catre telemunca. Astfel, potrivit studiului realizat in perioada 28 septembrie - 8 octombrie, pe un esantion de 205 angajati, in perioada starii de urgenta (martie - mai 2020)-83% dintre angajati au lucrat de acasa. Acum intervine partea interesanta. In intervalul iunie-septembrie 2020, 50% dintre angajati au continuat sa lucreze de acasa, desi trecuseram de la starea de urgenta la starea de alerta. 22% dintre angajati s-au intors la birouri, iar 28% au pendulat intre activitatea la birou si munca de acasa.
Avantajele si dezavantajele telemuncii
Inevitabil apare intrebarea: daca erau atat de reticenti la conceptul work from home de ce au continuat sa lucreze de acasa chiar si atunci cand nu mai era atat de necesar? Raspuns: pentru ca intre timp au observat avantajele, care nu sunt deloc putine. Potrivit studiului amintit, faptul ca nu mai pierdeau timp in trafic a fost un mare avantaj pentru 83% dintre respondenti. Un alt beneficiu vazut de angajatii din Bucuresti a fost ca au facut economii semnificative, lucru sesizat de 52% dintre ei. In final 56% dintre participantii la studiu au mentionat ca avantaj si faptul ca si-au putut stabili singuri programul de lucru. Ce-i drept au fost si angajati care au sesizat cateva dezavantaje ale muncii de acasa, in principal deteriorarea relatiei cu partenerii de lucru si clientii, dar si dificultati in a separa viata personala de cea profesionala in tot acest timp.
Totusi, Romania avanseaza greu
In final, nu putem sa nu observam si imaginea de ansamblu. Pandemia a accelerat ce-i drept implementarea conceptului de telemunca in Romania, insa ramanem tot codasi in acest domeniu. Cel putin potrivit datelor Fundatiei Europene pentru Imbunatatirea Conditiilor de Munca si Viata (EUROFOUND) care arata ca Romania este tara din UE cu cea mai mica pondere de angajati care lucreaza remote. Raportul lansat in vara acestui an arata ca mai putin de 20% din salariatii romani lucrau de acasa, in timp ce, pe primul loc era Finlanda (60%), urmata de Luxemburg (50%), Belgia (50%) si Danemarca (50%). Mai bine decat Romania se situau si grecii, bulgarii si croatii.