Ridicarea starii de alerta in Romania, incepand cu data de 9 martie, a inchis umbrela care ii proteja pe romanii care nu-si achitau la timp facturile la utilitati. Renuntarea la starea de alerta a dus la reluarea activitatii de derbransare a consumatorilor rau-platnici. Din 2020 si pana in aceasta primavara, in Romania, autoritatile au impus interdictia de debransare de la apa, canalizare si salubritate.
Interdictia debransarilor, masura de protectie sociala in perioada starii de alerta
Prin Ordonanta de urgenta 70/2020, autoritatile din Romania introduceau o serie de masuri in domeniul economic, in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS CoV. Astfel:
-pe perioada starii de alerta, operatorii de transport si distributie energie electrica si gaze naturale asigura continuitatea furnizarii serviciilor, iar in situatia in care este incident un motiv de debransare/deconectare, amana efectuarea acestei operatiuni pana la incetarea starii de alerta.
-pe perioada starii de alerta, operatorii de apa, canal si salubritate asigura continuitatea furnizarea serviciilor de utilitati respective, iar in situatia in care este incident un motiv de debransare/deconectare, amana efectuarea acestei operatiuni pana la incetarea starii de alerta.
Un an mai tarziu, in august 2021, a abrogat prin ordonanta de urgenta articolul din OUG 70/2020 care prevede ca operatorii de transport si distributie energie electrica si gaze naturale nu pot debransa rau-platnicii pana la incetarea starii de alerta. Motivul? S-a constatat in perioada de un an a impunerii acestei masuri faptul ca foarte multi consumatori profitau de aceasta masura si nu-si plateau facturile la utilitati.
OUG 84/2021 a dus la revenirea la prevederile legislative anterioare intrarii in vigoare a OUG 70/2020, care permiteau – in conditii contractuale reglementate – deconectarea clientilor finali rau-platnici. La momentul respectiv, a fost introdusa si o perioada de tranzitie de 90 de zile, in timpul careia clientii care au beneficiat de prevederile articolului 72, alineat 1 ale OUG nr. 70/2020 aveau posibilitatea sa identifice solutii pentru plata debitelor restante in dialog cu prestatorii de servicii.
Singura masura ramasa pentru sprijinirea consumatorilor a fost interdictia de a-i debransa de la apa, canalizare si salubritate pe perioada starii de alerta.
Martie 2022- Adio, stare de alerta! Se reiau debransarile!
8 martie a fost ultima zi de stare de alerta. In aceasta saptamana, furnizorii serviciilor de apa, canalizare si salubritate au anuntat public si au notificat clientii asupra faptului ca, odata cu incheierea starii de alerta, se reiau operatiunile de debransare, in cazul consumatorilor care nu si-au achitat facturile. Rau-platnicii vor fi nevoiti sa achite utilitatile la zi.
Pentru multi romani vorbim de sume foarte mari acumulate si de un efort financiar semnificativ. Asta in contextul in care, in ultimele luni costurile cu utilitatile s-au majorat. Facturile la gaze si energie au crescut, iar mai multi operatori care ofera servicii de apa si canalizare au anuntat cresteri de preturi, incepand cu data de 1 martie 2022.
Un sondaj recent, realizat de firma de cercetare Cult Research, arata ca peste jumatate dintre romani cheltuiesc intre10-30% din venitul familiei pentru a plati utilitatile. 16% dintre respondenti au precizat ca 31% din venitul familiei sau mai mult se duce pentru achitarea facturilor.