Pandemia de coronavirus si restrictiile sanitare impuse au adus in 2020 o crestere semnificativa a vanzarilor on-line in toata Uniunea Europeana, inclusiv in Romania.
Insa, in timp ce tendinta ascendenta s-a pastrat in cele mai multe dintre tarile europene, 2021 a consemnat in Romania o revenire la ponderea de dinaintea pandemiei.
Cel putin 1% din cifra totala de afaceri
Astfel, 19% dintre companiile din Uniunea Europeana – UE au raportat in 2021 ca vanzarile lor online au atins cel putin 1% din cifra de afaceri totala, in crestere cu 1 % fata de 2020 si cu 6% in comparatie cu 2010, cand procentul era de 13%.
Este vorba despre companiile cu cel putin 10 angajati.
Cresterea constanta a utilizarii vanzarilor prin intermediul comertului electronic in multe tari a fost accentuata de pandemia de coronavirus si de restrictiile de circulatie, care au determinat atat clientii, cat si companiile sa manifeste interes sporit pentru vanzarile online.
Danemarca a inregistrat in 2021 cea mai mare pondere a intreprinderilor care vand online (vanzari electronice de cel putin 1% din cifra de afaceri totala) dintre statele membre ale UE, cu 38%, aceeasi pondere ca in anul precedent.
Irlanda si Suedia s-au situat pe locul doi, cu 34% fiecare, inregistrand o crestere de 1 si 3 puncte procentuale fata de 2020.
Romania nu a pastrat ritmul de crestere
In 2021, tendinta crescatoare a ponderii vanzarilor on-line in profitul intreprinderilor europene s-a mentinut in cele mai multe tari europene, cu cateva exceptii.
Astfel, Belgia si Finlanda au inregistrat in 2021 cea mai mare crestere a intreprinderilor care vand online (vanzari electronice de cel putin 1% din cifra de afaceri totala), in comparatie cu 2020, ambele crescand cu 5 puncte procentuale, pana la 31% si, respectiv, 24%.
In schimb, Romania a inregistrat cea mai mare scadere dintre statele membre, cu 6 puncte procentuale, pana la 12%, urmata de Cehia (-5 puncte procentuale la 25%) si Portugalia (-4 puncte procentuale la 16%).
Practic, in Romania ponderea vanzarilor on-line a revenit la nivelul din 2019, inaintea pandemiei, cand a fost tot de 12%, potrivit datelor Eurostat.
Vanzarile catre clienti din propria tara, cele mai frecvente
La fel ca in anii precedenti, in functie de locatia clientilor, cea mai frecvent intalnita a fost vanzarea catre clienti din propria tara (22% dintre intreprinderi), urmata de vanzari catre clienti din alte tari UE (9%) si in tari din afara UE (5%), mai putin frecvente.
Mai mult, in 2020, 19% dintre intreprinderile UE au efectuat vanzari online folosind site-uri web sau aplicatii (vanzari web) fie catre consumatori privati (B2C) (15%), fie catre alte intreprinderi si guvern (B2BG) (12%), iar 6% au folosit vanzari de tip EDI – electronic data interchange - pentru a vinde in principal clientilor lor de afaceri.
Intreprinderile si-au efectuat vanzarile electronice prin intermediul site-ului web sau al aplicatiei proprii (17% dintre intreprinderi) sau printr-o piata de comert electronic (8%).