Statul roman, en garde! Autoritatile declara razboi total celor care defriseaza padurile in mod ilegal si pentru asta s-a dotat cu o arma noua. De la 1 noiembrie va intra in functiune un nou instrument pentru raportarea taierilor ilegale din paduri si a transportului ilegal de material lemnos. SUMAL 2.0, catalogat drept noul radar al padurilor, va functiona pentru o perioada in paralel cu vechiul sistem. Noutatea importanta este data de introducerea unor noi produse din lemn in lista celor pentru care este obligatoriu avizul de transport. Teoretic suna foarte bine, practica ne omoara. Asta pentru ca, potrivit unui raport Greenpeace, autoritatile depisteaza doar 1% din totalul taierilor ilegale care au loc in Romania.
SUMAL, noul radar al padurilor
Potrivit anuntului facut de Ministerul Mediului joi seara, de la 1 noiembrie, SUMAL 2.0 va deveni obligatoriu pentru toti cei peste 100.000 de utilizatori. Totusi, va exista si o perioada de gratie, pana la 30 ianuarie 2021, timp in care SUMAL 1.0 si SUMAL 2.0 vor functiona in paralel pentru ca utilizatorii sa se poata acomoda cu noul sistem. Cum functioneaza Sistemul de Urmarire a MAterialului Lemnos? Concret, cu ajutorul coordonatelor GPS, orice transport de lemn si produse din lemn va putea fi urmarit de la taiere si incarcare pana la punctul de descarcare. Potrivit Ministerului Mediului, se va face insemnarea, in padure, a parchetelor de masa lemnoasa cu coordonate GPS inainte de taiere. Mai mult, transportatorii vor fi obligati sa incarce in sistemul informatic trei fotografii, din fata, lateral si din spatele mijloacelor de transport pentru a dovedi cantitatea de material transportata.
„Prin operationalizarea Sistemului de Urmarire a Materialului Lemnos vom reusi, in timp real, 24 de ore din 24, sa avem un management foarte clar asupra masei lemnoase. Vom sti in permanenta cat lemn s-a taiat din padurile Romaniei, unde va fi dus acesta, fie in depozit, fie la terti", a explicat secretarul de stat in Ministerul Mediului, Gelu Puiu.
Ce aduce nou SUMAL 2.0?
Un aspect deosebit de important, pe care autoritatile l-au sesizat si aplicat in cele din urma este controlul asupra tuturor produselor din lemn, nu doar a materialului lemnos. Astfel, s-a trecut la modificarea Codului Silvic si introducerea unor noi produse pe lista celor pentru care este obligatorie obtinerea avizului de transport: rumegus, biomasa, aschii, coaja arborilor si orice rest de lemn. Panala aceasta modificare, camioane intregi cu rumegus si resturi din padure erau vandute de "baietii destepti" care profitau de un vid legislativ.
Intre teorie si practica in razboiul defrisarilor ilegale
Teoretic, un nou instrument in lupta cu defrisarile ilegale este un pas inainte. La fel de mare a fost entuziasmul si in cazul primei versiuni a Radarului Padurii. Doar ca, s-a pierdut pe parcurs. A inceput sa dea rateuri, au fost probleme cu imaginile satelitare si in final un raport al Organizatiei Greenpeace Romania, lansat in 2019 arata ca autoritatile de control depisteaza doar 1% din totalul taierilor ilegale care au loc in Romania. Tot acelasi raport ne arata ca in Romania suprafata acoperita de padure a ajuns sub 29.36%. Si mai grav, in doar zece ani, am pierdut aproximativ 360.000 ha de padure fie prin defrisare, fie degradare.