Suntem pe ultimul loc in UE la utilizarea internetului. Cum procedam?

Suntem pe ultimul loc in UE la utilizarea internetului. Cum procedam?

Studiul Comisiei Europene „Digital Economic and Society Index” releva un fapt cel putin ingrijorator: Romania s-a clasat pe locul 26 din 28 intre statele membre in ce priveste competitivitatea digitala, pozitie obtinuta in baza a cinci criterii cheie - conectivitate, capital uman, utilizarea serviciilor de internet, integrarea tehnologiei digitale si serviciile publice digitale. Asta cu atat mai mult cu cat Romania este renumita pentru sectorul IT puternic, Bucurestiul ocupand recent locul 7 in Europa in topul celor mai bune orase pentru IT. Chiar si asa, insa, aceasta performanta, notabila de altfel, nu poate compensa intarzierea semnificativa a Romaniei in ce priveste adoptarea digitalizarii in sector privat si cel public.  

Mai rau, la categoria servicii publice digitale şi utilizarea serviciilor de internet, Romania s-a clasat pe ultimul loc in UE. La integrarea tehnologiei digitale, care include adoptarea de catre IMM-urile locale a soluţiilor digitale, România ocupa in schimb penultimul loc. La fel de ingrijorator, studiul arata ca doar 23% dintre companiile romanesti transmit informatii prin canale electronice, comparativ cu 34% media din UE, şi doar 8% folosesc reţele de socializare (media din UE fiind de 25%). Începând cu 2019, 11% dintre IMM-urile româneşti au migrat la vânzări online şi doar 5% din cifra de afaceri totală a fost generată prin platformele de e-commerce, comparativ cu media din UE de 11%. În plus, studiul mai arată că IMM-urile româneşti au făcut cele mai mici investiţii în tehnologie în cursul anului 2019 dintre toate statele membre ale UE.

Liviu Apolozan, fondator DocProcess, o platforma pentru automatizarea proceselor de business din achiziții, logistică, finanțe și contabilitate, a declarat cu privire la studiu: „Este un paradox că în România, care este renumită de altfel pentru experţii în IT, majoritatea IMM-urilor locale sunt rezervate în faţa transformării digitale. Adoptarea digitalizării ar trebui considerată o investiţie şi nu o cheltuială, iar in unele cazuri nici nu se poate vorbi despre investiţie, pentru ca este vorba pur si simplu despre utilizarea de servicii digitale. Este adevărat ca utilizarea acestor servicii necesita uneori transformări organizaţionale interne de adaptare la procesele automatizate, care pot fi considerate investiţii. Experienţa noastră, căpătată în urma colaborării cu firme de toate dimensiunile, ne-a arătat că o companie poate recupera în mai puţin de un an investiţia in reorganizare interna necesara pentru utilizarea unei platforme de facturare digitala”.

Moment in care, in fata unor asemenea concluzii, se poate pune urmatoarea intrebare logica: (mai) exista vreun capitol la care sa nu fim ultimii din Europa?