Starbucks: inconjurul lumii in lingurite de cafea

Starbucks: inconjurul lumii in lingurite de cafea

Astazi, Starbucks este cel mai mare lant de cafenele la nivel mondial, cu o cifra de afaceri de peste 19 miliarde de dolari. Detine peste 23.000 de cafenele, in locuri din toata lumea, si numara aproape 200.000 de angajati, insa evolutia lui Starbucks pana la actualul brand de succes se confunda cu drumul unei pasiuni transformate, pas cu pas, in business.

Starbucks se lauda cu o istorie de peste patru decenii, timp in care le-a oferit clientilor sai experienta savurarii cafelei la unul dintre cele mai rafinate niveluri. Sa fie oare o intamplare sau un pont bine valorificat al succesului?

In orice caz, Starbucks mizeaza mai intai pe conexiunea cu consumatorul, asadar comercializarea variatelor tipuri de cafea s-a potrivit, in mod natural, cu un microcosmos care produce bucurie. Este vorba de avantajul adus de cafenele intime, amplasate in mijlocul oraselor mari, unde poti aduna prietenii si familia in jurul unei cafele gustoase.

 

Trei artisti cafegii si o sirena

Primul Starbucks s-a deschis in anul 1971, cand trei buni prieteni, profesorul de limba engleza Jerry Baldwin, profesorul de istorie Zev Siegel si scriitorul Gordon Bowker, au deschis prima cafenea in Pikes Place Market, din Seattle.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ideea business-ului a fost inspirata de “Peet’s Coffee and Tea” (1966), un mic local din Berkeley, California, detinut de un amic al celor trei fondatori Starbucks: imigrantul danez Alfred Peet. Originalitatea era o trasatura a localului. Peet le oferea clientilor posibilitatea de a isi prepara cafea de cea mai inalta calitate, intrucat le arata si cum sa macine boabele. In primele trei luni ale functionarii magazinului, cei trei fondatori Starbucks calatoreau in mod constant in California, pentru a invata din experienta amicului Peet, pe care o apreciau si valorificau apoi in propria afacere.

Timp de un an, pentru ca nu aveau un aparat de prajit cafea, fondatorii Starbucks primeau chiar boabe gata prajite de la localul lui Alfred Peet.

 

 

 

 

 

 

 

 

Desi micuta, prima cafenea numita “Starbucks. Coffee. Tea. Spices” a depasit asteptarile lui Jerry, Zev si Gordon, care au fost impresionati de vanzarile mari inregistrate. Au stiut atunci ca vor investi in visul lor de “a produce cafea excelenta si a face lumea un pic mai buna”, unul dintre obiectivele Starbucks. Asadar, dupa numai un an de la lansarea pe piata, se deschidea si a doua cafenea Starbucks.

Numele “Starbucks” se refera la Starbuck, un personaj care iubea cafeaua foarte mult, din romanul „Moby Dick” al autorului Herman Melville. Evoca in acelasi timp o imagine romantica, a celor dintai comercianti de cafea care navigau pe mare.

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

In 1971, logo-ul Starbucks era reprezentat de o sirena cu coada dubla, cu sanii goi, gasita intr-o carte veche de aventuri cu marinari, simbolul fiind caracteristic pentru secolul al XVI-lea. Prin alegerea acestui logo, s-a mizat pe mentinerea legaturii cu numele si cu traditia navigatiei a primilor comercianti de cafea. Cercul in care era incorporat logo-ul cafenelei era de culoare maro, care trimitea la textura boabelor de cafea.

Anul 1981 este emblematic pentru dezvoltarea companiei. Howard Schultz (actualmente CEO Starbucks) a intrat pentru prima oara intr-o cafenea Starbucks. De la prima lui ceasca de cafea Sumatra, Howard s-a indragostit de aroma cafelei dar si de conceptul cafenelei, hotarandu-se sa i se alature un an mai tarziu, in calitate de Head of Marketing.

Cei trei fondatori au avut ocazia magica de a il intalni pe Howard, pentru ca el conducea operatiunile cu Statele Unite ale Hammarplast, compania suedeza de articole de menaj de la care Starbucks comanda echipamente si articole de uz casnic.

 

O bucatica din aroma Italiei, adusa in America

Un alt an definitoriu pentru succesul de mai tarziu al companiei este 1983, cand Howard a calatorit in Italia, unde s-a indragostit de cafenelele sic si de aromata cafea italiana. Din aceasta calatorie, Howard a venit cu un obiectiv bine stabilit: sa aduca traditia cafenelelor din Italia, in SUA.

Conceptul cautat era cel al cafenelei ca spatiu de intalnire, de conversatie, care aduna comunitatea. Un fel de al treilea loc “personal”, dupa job si casa.

Pentru o perioarda, Howard a parasit cafeneaua Starbucks, dorind sa fie antreprenor. Si-a deschis in anul 1985 propria cafenea, Il Giornale,  dar in august 1987 era inapoi in locul care i se potrivea cel mai bine: si anume, la Starbucks.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Baldwin, Siegel si Bowker au fost reticenti la inceput fata de propunerile avangardiste ale lui Howard, care visa sa deschida cat mai multe locatii Starbucks in Statele Unite si Canada, intrucat presimtea potentialul urias al acestui business.

Insa in 1987, Il Giornale, cafeneaua lui Howard cumpara Starbucks cu ajutorul unor investitori locali, redenumind-o Starbucks Corporation. Astfel, cafeneaua incepe sa patrunda si in Chicago si Canada.

Cu peste 30 de sortimente de cafea, combinatii aromate cu bauturi calde si reci, diverse ceaiuri aromate, dar si produse dulci, de cofetarie sau patiserie, Starbucks a inceput sa se remarce in peisajul cafenelelor ca un brand de top, ales de consumatori si pentru statementul pe care il incorporeaza, de cafenea cu produse de calitate inalta.

Dupa cum se mentioneaza si pe site-ul oficial al companiei, misiunea companiei Starbucks este de a inspira si hrani spiritul umanitatii:  o persoana, o ceasca de cafea, si un cartier pe rand.”

 

Lucruri mai putin stiute despre Starbucks

1991: Starbucks devine prima companie privata din SUA care ofera un program dedicat angajatilor part-time

1999: Starbucks cumpara Tazo Tea si Hear Music, o companie de muzica din San Francisco

2002: Starbucks aduce wi-fi in cafenele. Lanseaza programul de loialitate My Starbucks Rewards®

Logo-ul celor de la Starbucks a suferit mai multe transformari de-a lungul timpului. In 1971, logo-ul Starbucks era reprezentat de o sirena cu coada dubla, cu sanii goi, care aparea in cartile de aventuri cu marinari, din secolul al XVI-lea. Cercul in care era incorporat logo-ul cafenelei era de culoare maro.

In anul 1987, cand Il Giornale cumpara Starbucks, cafeneaua cunoaste anumite modificari ale logo-ului. Se opteaza, in primul rand, pentru culoarea verde a simbolului, iar sirena, acuzata de nud, este acum acoperita de plete lungi.

In anul 1992, imaginea sirenei din logo este mult mai focalizata, iar coada dubla va fi eliminata complet din peisaj.

 

 

 

 

 

 

 

 

In cazul companiei Starbucks, imaginea vinde extrem de mult.

Potrivit informatiilor oficiale, compania vinde intr-un singur an cca. 5 miliarde de pahare din hartie, pe care apare faimosul logo al sirenei.

Succesul cafenelei provine si din faptul ca Starbucks vinde o experienta, mai mult decat un produs.

Autenticitatea brandului, deja formata in cei 45 de ani de existenta ca lider pe piata, s-a remarcat prin produse aflate mereu in tendinta cu preferintele si cerintele publicului cosmopolit.

 

Surse: Starbucks, Wikipedia, FastCompany, AdWeek

 

More articles

Articles and News