Spania reglementează activitatea influencerilor care promovează criptomonede. Amenzile pot ajunge la 300.000 EURO

Spania reglementează activitatea influencerilor care promovează criptomonede. Amenzile pot ajunge la 300.000 EURO

Recent, Spania a marcat o premieră, devenind primul stat membru UE care impune o serie de restricții cu privire la acţiunile de promovare a monedelor digitale de către influenceri. Prin urmare, instituţia cu atribuţii de reglementare a piețelor existente, anume, Comisia Națională a Pieței Valorilor Mobiliare (CNMV) deţine în prezent prerogativele necesare pentru a reglementa reclamele cripto.

Care sunt noile reguli?

În principiu, influencerii și colaboratorii lor vor fi obligați să notifice în prealabil autoritățile competente cu privire la postările care promovează criptomonede. Totodată, aceştia vor trebui, să avertizeze publicul larg asupra riscurilor generate de asemenea investiţii. Spre exemplu, în cazul așa-numiţilor influenceri cu peste 100.000 de urmăritori, va fi necesară o notificare către CNMV cu privire la conținutul promoțiilor legate de cripto cu cel puțin 10 zile înainte.

Potrivit autorităţilor spaniole, influencerii reprezintă „o portiţă de intrare” pentru a evita reglementările în vigoare, deoarece acestora le este atribuit un cadru legal specific. Prin urmare, conform noilor reguli, postările active care promovează investiţii în criptomonede vor  include următorul text de atenţionare„Investițiile în criptomonede nu sunt reglementate. Este posibil să nu fie adecvate pentru retaileri, întreaga sumă fiind astfel pierdută” 

Printre factorii care au stat la baza noilor dispoziţii, se numără şi promovarea de către starul de fotbal Andrés Iniesta (câștigător al Cupei Mondiale) a tranzacțiilor cu monede digitale Binance. Aşadar, în noiembrie anul trecut, prin intermediul unei postări pe Twitter, Iniesta a făcut următoarea afirmaţie „învață cum să începi procesul de criptografie cu @binance #BinanceForAll”, mesajul fiind transmis celor aproximativ 25 de milioane de urmăritori ai săi. 

Citeşte şi: ai investit în criptomonede? Află cum trebuie declarate veniturile realizate.

Deși, până la acest moment, decizia statului spaniol reprezintă o premieră la nivelul Uniunii Europene, alte câteva națiuni au luat măsuri similare pentru a controla modul în care platformele care tranzacționează criptomonede își fac publicitate. De exemplu, Autoritatea pentru Standarde de Publicitate din Marea Britanie este în plin proces de a stabili noi linii directoare pentru industria cripto, afirmând că reglementarea conceptului de “monedă virtuală” constituie o prioritate.

Mai mult, Autoritatea Monetară din Singapore (MAS) a transmis companiilor de active digitale să nu-și promoveze serviciile către public cu ajutorul mijloacelor de comunicare de tipul ziare, reviste, mass-media sau rețele sociale. Totodată, MAS a subliniat faptul că investiţiile de tipul cripto sunt „foarte riscante, nefiind potrivite pentru majoritatea populaţiei”.

În cazul nerespectării noilor dispoziţii adoptate în Spania, limita maximă corespunzătoare amenzilor este de 300.000 EURO, putând fi acordate atât companiilor cripto, firmelor de PR, cât și influencerilor răspunzători. 

Regulile analizate vor produce efecte începând cu februarie 2022