Desi perioada pandemiei a fost varful pentru sectorul e-commerce din Romania, apetitul romanilor pentru cumparaturi online nu a scazut nici in ultimii doi ani. In 2021, sectorul e-commerce a atins pragul de 6,2 miliarde de euro, iar in 2022 a ajuns la 6,3 miliarde de euro. Potrivit Raportului GPeC E-Commerce Romania 2022, numarul de tranzactii online a crescut, la fel si numarul cumparatorilor, dar s-a observat si o diversificare a produselor achizitionate.
Produse si servicii comandate online in 2022
Raportul mentionat mai arata faptul ca 66% din utilizatorii de internet din Romania au facut cel putin o comanda online in 2022, iar din acest punct de vedere, Romania a devansat Bulgaria (41%), Turcia (42%) si Italia (49%). Potrivit Eurostat, cele mai importante 3 categorii de produse si servicii comandate online in 2022 la nivel European au fost: imbracaminte si incaltaminte (inclusiv accesorii si articole sportive) – 42%; livrari de la restaurante, fast food sau servicii de catering – 19%; beauty (cosmetice, wellness) – 17%.
Cand vine vorba de achizitii online, romanii au un anumit tipar. Site-urile, produsele si serviciile sunt alese in functie de pret, conditii de livrare si timp de livrare. Potrivit datelor cercetarii companiei iSense Solutions, pe un esantion de 1.025 de respondenti, utilizatori de internet cu varste cuprinse intre 18 si 65 de ani, principalele criterii in baza carora consumatorii romani aleg magazinele online de la care cumpara sunt:
- 81% – cel mai bun pret
- 72% – sa existe modalitati variate de livrare
- 69% – usurinta navigarii in site / User Experience
- 68% – timpul de livrare cat mai scurt
- 66% – usurinta procesului de returnare a produselor
Romanii se orienteaza in achizitiile online si in functie de recenziile pe care le au produsele sau serviciile. Tin cont de parerea altor utilizatori, in special de recenziile care apar pe bloguri sau site-uri independente. Potrivit aceluiasi studiu, romanii vor sa vada:
- daca produsele au fost la calitatea ceruta – 64%
- cat de reale par sa fie review-urile – 43%
- raspunsurile magazinului la opiniile negative – 40%
- note cat mai mari pentru magazinul online de la care urmeaza sa cumpere – 33%