Romanii se tem mai tare de saracie decat de razboi. Fricile romanilor in 2022

Romanii se tem mai tare de saracie decat de razboi. Fricile romanilor in 2022

Daca in 2021 pandemia a accentuat una dintre temerile romanilor, frica de boala, 2022 a venit cu noi provocari. Dupa ridicarea starii de alerta, romanii par ca au uitat de virus (chiar daca pandemia nu a disparut peste noapte) si sunt ingrijorati de alte amenintari: cresterea preturilor si escaladarea razboiului din Ucraina. Un sondaj IRES, realizat in prima parte a lunii martie, arata ca romanii se tem mai mult de saracie decat de razboi, dar cele doua reprezinta principalele motive de neliniste.

Romanii, despre isteria preturilor si razboiul de la granita

Conform sondajului IRES, la intrebarea “Ce va ingrijoreaza cel mai mult in prezent?”, cei mai multi dintre respondenti au indicat teama privind cresterea preturilor  (38%), urmati de alti 34% care au raspuns frica de razboi. In luna martie, 60% dintre cei chestionati se temeau ca Romania va fi invadata, insa cei mai multi considerau ca NATO e capabila sa faca fata unui atac al Rusiei impotriva unor tari membre din regiune.

Daca anul trecut, frica de boala era pe locul doi, anul acesta doar 6% dintre respondenti au mentionat-o. Lipsa de perspectiva, lipsa locurilor de munca si singuratatea sunt pe ultimele planuri.

Coada la benzinarie si rezervele de ulei

Revenind la principala ingrijorare, cea data de cresterea preturilor, aceasta a generat comportamente impulsive sau compulsive de cumparare si fenomene precum cel al cozilor kilometrice la statiile de alimentare sau cel al achizitiei de ulei in cantitati mari, de teama scumpirilor.

Majorarea costului carburantilor, scumpirea alimentelor, cresterea ratelor, scumpirea materialelor de constructie sunt doar cateva dintre efectele resimtite de romani in ultima perioada, iar semnalele nu sunt tocmai pozitive. Nu este de mirare ca in aceste conditii, romanii se tem mai mult de saracie decat de un atac, de criza politica sau terorism.

Totusi, sondajul Institutului Roman pentru Evaluare si Strategie mai arata ca romanii incep sa constientizeze impactul propagarii informatiilor cu potential de contagiune in masa. Mai mult de jumatate dintre cei chestionati au recunoscut faptul ca au dat crezare informatiilor privind explozia pretului carburantilor peste noapte si 99% au raspuns afirmativ la intrebarea “Dumneavoastra ati cumparat in ultimele 2 saptamani pastile de iod?”.

Sondajul IRES a fost realizat în perioada 11 – 17 martie, pe un eşantion de 1.051 de persoane cu vârsta peste 18 ani, cu o eroare maximă tolerată de 3,1%.