RisCo intreaba, specialistul raspunde. Cum recunosti soldarile false?

RisCo intreaba, specialistul raspunde. Cum recunosti soldarile false?

Vanatoarea de produse la preturi mai accesibile decat in plin sezon a inceput. Soldarile de vara reprezinta unul dintre momentele preferate de clienti pentru a face achizitii avantajoase. Sa faci cumparaturi in perioada soldarilor este o solutie eficienta pentru a mai salva din bugetul familiei, insa conditia este ca vanzatorul sa-si respecte partea si sa nu cazi in plasa soldarilor false. An de an, autoritatile primesc reclamatii de la consumatori care isi dau seama ca au fost pacaliti. Unul dintre motive este ca nu au foarte multe informatii in acest sens si recunosc greu un pret fictiv. La interviul de astazi RisCo intreaba, specialistul raspunde, Conf. Univ. Dr. Costel Stanciu, presedintele Asociatiei pentru Protectia Consumatorilor din Romania a acceptat sa ne ofere raspunsuri esentiale pentru a face o achizitie corecta. 

Intre promotii si perioade de soldari exista o diferenta. Deseori cumparatorul cade in aceasta capcana. Care este perioada legala pentru organizarea de soldari si in ce conditii?

Cel mai simplu, ne raportam la prevederile legii. Ele nu lasa loc de interpretari. Vanzarea de soldare este orice vanzare insotita sau precedata de publicitate si anuntata sub denumirea "soldare/soldari/solduri" si care, printr-o reducere de preturi, are ca efect vanzarea accelerata a stocului de marfuri sezoniere dintr-o structura de vanzare cu amanuntul. De cealalta parte, vanzarile promotionale sunt vanzarile cu amanuntul/vanzarile cash and carry/prestarile de servicii de piata care pot avea loc in orice perioada a anului, fara sa faca obiectul notificarii, cu conditia sa nu fie efectuate in pierdere, sa se refere la produse disponibile sau reaprovizionabile, precum si la servicii vandute ori, dupa caz, prestate in mod curent, iar produsele si serviciile promovate trebuie sa existe la vanzare pe durata intregii perioade anuntate a vanzarilor promotionale sau comerciantul va informa consumatorii ca oferta este valabila numai in limita stocului disponibil. Nu sunt considerate vanzari promotionale actiunile de promovare efectuate de producatori si nici actiunile de lansare de produse/servicii noi pe piata.

Care este perioada legala pentru organizarea de soldari si in ce conditii?

Sunt doua perioade pe parcursul unui an calendaristic si este foarte important pentru consumator sa le cunoasca. Soldarile se stabilesc de fiecare  comerciant intre urmatoarele perioade: 15 ianuarie - 15 aprilie inclusiv, pentru produsele de toamna – iarna respectiv 1 august - 31 octombrie inclusiv, pentru produsele de primavara - vara. Esential de retinut este faptul ca orice anunt sau alta forma de publicitate privind soldarea trebuie sa specifice obligatoriu data de debut a vanzarii de soldare si durata acesteia, precum si sortimentul de marfuri supus soldarii in cazul in care operatiunea de soldare nu se refera la totalitatea produselor din structura de vanzare.

Practic, ne aflam in intervalul specific soldarilor de primavara-vara. Ce obligatii are un comerciant care alege sa faca soldari?

Aici sunt regulile de aur. Potrivit legii, orice comerciant care anunta o reducere de pret trebuie sa o raporteze la pretul de referinta practicat in acelasi spatiu de vanzare pentru produse sau servicii identice. Pretul de referinta reprezinta cel mai scazut pret practicat in acelasi spatiu de vanzare in perioada ultimelor 30 de zile, inainte de data aplicarii pretului redus. Orice anunt de reducere de preturi, indiferent de forma, modul de publicitate si motivatia reducerii, trebuie sa se adreseze ansamblului consumatorilor si sa indice in cifre o reducere in raport cu preturile de referinta, exceptie facand: publicitatile comparative de pret; anunturile publicitare exclusiv literare, care nu contin cifre; anunturile de pret de lansare a unui nou produs pe piata sau anunturile publicitare orale efectuate exclusiv in interiorul magazinului pentru reduceri de preturi la un anumit raion, pentru o foarte scurta perioada a unei zile de vanzare. De retinut faptul ca se interzice ca o reducere de pret pentru un produs si/sau serviciu sa fie prezentata consumatorilor ca o oferta gratuita a unei parti din produs si/sau serviciu. Orice anunt de reducere de preturi ce nu corespunde reducerii practicate efectiv in raport cu pretul de referinta este considerat o forma de publicitate inselatoare si este sanctionat conform reglementarilor legale in vigoare.

La ce informatii ar trebui sa fie foarte atent cumparatorul?

Aici este problema, pentru ca multi nu sunt atenti sau pur si simplu nu au informatii suficiente. Este importanta educarea consumatorului. Facem din nou trimitere la legislatie care prevede ca orice anunt de reducere de pret exprimata in valoare absoluta sau in procent trebuie efectuat vizibil, lizibil si fara echivoc pentru fiecare produs sau grupa de produse identice: fie prin mentionarea noului pret langa pretul anterior, barat; fie prin mentiunile "pret nou", "pret vechi" langa sumele corespunzatoare; fie prin mentionarea procentului de reducere si a pretului nou care apare langa pretul anterior, barat.

Din experienta dumneavoastra, care sunt cele mai frecvente nereguli care apar in perioadele de soldari?

A devenit o regula din pacate ca anual sa curga reclamatiile si sesizarile in perioadele de soldari. Cele mai frecvente nereguli sesizate de consumatori sunt nerespectarea datei de debut a vanzarii de soldare, a duratei acesteia si a sortimentului de marfuri supus soldarii; lipsa anuntului sau altei forme de publicitate privind vanzarile de soldare; lipsa informatiilor cu privire la sortimentul de marfuri supus soldarii, neconcordanta intre reducerea de preturi anuntata si cea reala, nementionarea termenului "soldare/soldari/solduri".

In final, ce mijloace legale are la dispozitie un client care a fost pacalit?

Clientul se poate adresa fie organelor de control  ale primariilor – corpul de control comercial; fie organelor de control  ale Ministerului Economiei si Finantelor- ANAF si cea mai rapida forma de sesizare o poate face la organelor de control ale Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorului. Se poate deplasa sau poate anunta Comisariatul regional/Comisariatul judetean pentru protectia consumatorilor.