Cu siguranta de-a lungul timpului ai avut de-a face cu diferite tipologii de sefi. Unii te-au marcat pozitiv si ti-au oferit lectii importante din care ai invatat ceva bun, de altii ai fugit si i-ai trecut pe lista persoanelor cu care nu vrei sa mai ai niciodata de-a face. Poate intr-o zi vei deveni si tu manager, vei avea propriul business si vei avea mai multi oameni in subordine. Este important sa intelegem ca de atitudinea celui care conduce o companie si de relatia lui cu angajatii, depinde intr-o mare masura si succesul afacerii. Pentru tine, viitor manager si pentru cei care ocupa deja acest post, am pregatit o lista de „ASA NU”, de replici pe care nu trebuie sa le spui niciodata.
1. „Nimeni nu e de neinlocuit. E coada la poarta” sau „Am teancuri de CV-uri pe birou”
Aceste replici suna a amenintare si in acelasi timp reprezinta o atitudine de desconsiderare fata de potentialul unui angajat. Oamenii trebuie apreciati, remunerati si respectati pentru munca lor. Cu siguranta intotdeauna e loc de mai bine. Corect ar fi sa explici angajatului ce are de facut, sa te asiguri ca a inteles, ca ii intra in atributii acel task si la final sa verifici. Daca nu este compatibil cu afacerea ta, renunta la colaborare, dar fara sa-l jignesti. De asemenea, nu poti obliga un angajat sa indeplineasca un task, amenintandu-l ca il vei concedia si ca altii asteapta sa-i ia locul.
2. „Esti norocos ca te-am angajat”
Oamenii trebuie sa se simta motivati si stimulati sa munceasca eficient, sa obtina rezultate. O astfel de replica il face pe angajat sa se simta inferior din start, ii dai impresia ca i-au facut o favoare pe care nu o merita si niciodata nu va simti ca se ridica la inaltimea asteptarilor. Acest lucru i-ar face pe multi sa se plafoneze pe principiul „atat pot, atat fac, oricum nu se astepta la mai mult de la mine”.
3. „Firma mea, banii mei, regulile mele”
Este de la sine inteles pentru un angajat ca trebuie sa respecte regulile dintr-o companie. Replica aceasta, atunci cand vine intr-un context in care vrei sa-l constrangi pe cel care este in subordinea ta, este total nerecomandata. Ar fi bine sa asculti sugestiile oamenilor, sa lansezi dezbateri si sa nu omori „din fasa” orice idee. Chiar daca un angajat te contrazice sau are o alta abordare, ai putea sa o cantaresti, cine stie, poate este o solutie buna, dintr-o perspectiva diferita.
4. „Era mai bun cel de dinaintea ta”
Daca ai impresia ca folosind aceasta replica, il vei ambitiona pe angajat sa faca lucrurile mai bine si sa fie productiv, te inseli. Foarte putini oameni reactioneaza la un astfel de „imbold”. Cei mai multi vor resimti frustrare. Unii nu vor reactiona deloc. Desi pare, nu este replica potrivita pentru a starni spiritul competitiv si pentru a-l determina pe angajat sa evolueze.
5. „Vreau asta si nu ma intereseaza cum o faci”
Nu poti pretinde oamenilor din subordine sa indeplineasca sarcini care ii depasesc (nu le intra in atributii) sau care sunt de-a dreptul imposibile. Mai mult, cu o astfel de replica instigi practic si la incalcarea unor reguli, poate chiar si la practici ilegale. Proiectele si sarcinile trebuie sa fie adaptate si sa permita indeplinirea lor, pe cale legala, in primul rand. Apoi, e important sa ceri lucruri realizabile. Daca un task il depaseste pe angajat, poti interveni, poti forma o echipa in care sarcinile sa fie impartite.