Anul 2023 a adus o serie de schimbari in domeniul fiscal. Modificarile vizeaza si sectorul chiriilor. De anul acesta, proprietarii de imobile au obligatia sa inregistreze contractele de inchiriere la Agentia Nationala de Administrare Fiscala. Totodata, vor plati impozit mai mare si contributii in functie de noile plafoanele stabilite pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor.
Noutati in 2023 pentru proprietari si chiriasi
Anul 2023 se anunta a fi unul prosper pentru sectorul chiriilor. Criza economica, evolutia ratelor la credite, noile conditii de accesare a imprumuturilor pentru locuinte, ii determina pe multi romani sa puna in stand-by achizitia unei case. Astfel, multi vor alege sa stea in chirie pentru perioada urmatoare, pentru a vedea cum evolueaza piata imobiliara si inflatia. Vestea este una buna pentru proprietarii de imobile, care vor reusi sa obtina profit din locuintele inchiriate. Totusi, acestia vor fi nevoiti sa se conformeze noilor conditii fiscale in domeniul chiriilor.
De la 1 ianuarie 2023 a intrat in vigoare obligativitatea inregistrarii contractelor de inchiriere la ANAF. Potrivit procedurii puse la dispozitie de Agentia Nationala de Administrare Fiscala:
- incepand cu 1 ianuarie 2023, contribuabilii care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal, altele decat veniturile din arendare si cele din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala, au obligatia inregistrarii contractului incheiat intre parti, precum si a modificarilor survenite ulterior, in termen de cel mult 30 de zile de la incheierea/producerea modificarii acestuia, la organul fiscal competent.
-incepand cu 1 ianuarie 2023 in cazul contractelor de inchiriere aflate in derulare la data de 1 ianuarie 2023, inregistrarea, la organul fiscal competent, a contractului incheiat intre parti si a modificarilor survenite se efectueaza in termen de cel mult 90 de zile de la data la care a intervenit obligatia inregistrarii.
Atentie! Daca bunul a carui folosinta se cedeaza este detinut in comun, fiecare coproprietar are obligatia inregistrarii contractului de inchiriere la organul fiscal competent.
Persoanele fizice care obtin venituri din chirii si trebuie sa-si inregistreze la ANAF contractul de inchirere, vor depune formularul 168.
Potrivit ANAF, Formularul 168 sau Cererea de inregistrare a contractelor de locatiune se depune de catre: persoanele fizice ce obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor, care au obligatia inregistrarii contractului de inchiriere la organul fiscal; locatorii care solicita inregistrarea contractului la organul fiscal pentru a constitui titlu executoriu pentru plata chiriei.
Impozit mai mare, contributii stabilite conform noilor plafoane: 6, 12 si 24 de salarii minime
Desi sunt asteptate incasari pe masura si darile catre bugetul de stat vor creste, in cazul proprietarilor de imobile care aleg sa le inchirieze. De la 1 ianuarie 2023 a fost eliminata cota forfetara de 40% si impozitul va fi calculat la venitul brut. Practic, proprietarii vor plati impozit de 10% la suma prevazuta in contract.
In privinta contributiilor datorate, calculul se face in functie de noile plafoane. Cei care inchiriaza locuinte, depun Declaratia Unica. Termenul este 25 mai 2023. De la 1 ianuarie, s-a micsorat plafonul de la care se plateste CASS la veniturile din chirii (de la 12 salarii minime brute pe economie, la 6 salarii).
Iata cum se calculeaza CASS:
- la nivelul a 6 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunerea declaratiei unice, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 6 si 12 salarii minime brute pe tara;
-la nivelul de 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunerea declaratiei unice, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 12 si 24 de salarii minime brute pe tara;
-la nivelul de 24 de salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul dedepunerea declaratiei unice, in cazul veniturilor realizate de peste 24 de salarii minime brute pe tara.
Acestea se iau in calcul incepand cu veniturile anului 2023.