Te-ai enervat azi pe internet? Sau poate chiar ai comentat acid la o postare si apoi ai aruncat telefonul si asta ti-a stricat din start ziua. Nu esti singurul! Si paradoxal, ceea ce pe tine te-a infuriat este un fenomen online, exploatat de algoritmi, folosit de creatorii de continut si intretinut de reactia ta si a mea. Este rage bait! Mai exact, un continutul creat special ca sa te provoace, sa te enerveze si, mai ales, sa te faca sa reactionezi. Furia ta se transforma in trafic, vizibilitate si in timp, in bani. Tot mai folosit pe retelele de socializare, rage bait-ul asigura pentru unii o evolutie mai rapid, motivul? Furia din societate! Atat timp cat exista un sentiment de ura si de nemultumire, oamenii vor reactiona,iar asta umple buzunarele unora.
Cum functioneaza rage bait-ul?
Pe scurt, rage bait este un tip de continut online creat cu intentia de a provoca furie. Sunt postari care instiga, opinii radicale, titluri explozive sau clipuri menite sa „enerveze pe toata lumea”, si oamenii comenteaza, distribuie sau dau like-uri. Pentru ca ne apasa fix acel buton care ne determina sa reactionam impulsiv la emotii. Astfel, fie ne simtim atacati, fie ca simtim nevoia sa luam apararea unei parti, vom comenta si alimenta postarea.
Aici intervin algoritmii. Facebook, Instagram, TikTok sau X (fostul Twitter) functioneaza pe baza implicarii. Cu cat o postare primeste mai multe reactii, cu atat este promovata mai mult. Algoritmii nu analizeaza si calitatea comentariilor si reactiilor, doar cantitatea.
Rage bait-ul, barometru al tensiunilor sociale
Rage bait-ul nu ar functiona daca nu ar exista, deja, frustrari reale in societate! Polarizarea, lipsa de incredere, traumele colective si individuale, rasismul, sexismul, saracia sau inegalitatea creeaza un mediu in care astfel de trenduri prind radacini.
Daca o postare incita la ura sau ridiculizeaza o anumita categorie, si reactiile sunt virulente, asta inseamna ca, undeva, ura sau dispretul existau deja. Rage bait-ul doar le-a scos la suprafata.
Rage bait-ul si brandingul personal
Probabil ai observat, din ce in ce mai multi influenceri, vloggeri sau „analisti” folosesc rage bait-ul ca strategie de branding personal. Pasii sunt urmatorii:
- spun ceva controversat
- se plang ca sunt atacati pentru ca spun adevarul
- isi pun armura de outsider si de „luptator pentru dreptate”
- creeaza o comunitate in jurul lor
- imping niste idei prin intermediul „adeptilor”.
In general, aceasta categorie este specifica celor din mediul politic sau pseudo-experti in parenting, creatori de continut moralist, cei din categoria business-guru.
De cealalta parte, un fenomen tot mai intalnit in online, este cel al anonimilor care devin peste noapte „voci virale”, folosind continut rage bait. Pentru ca au un plan. Mai intai posteaza clipuri cu subiecte care starnesc indignare si atrag atentia. Acestea genereaza reactii, algoritmul le promoveaza, iar numarul urmaritorilor creste. Treptat devine o „voce” constanta si genereaza conflict cu atitudinea sa.
Dupa ce a acumulat suficienti urmaritori, renunta treptat la continutul extrem. Incepe sa posteze despre produse proprii, un business sau un serviciu. Practic, rage bait-ul este rampa de lansare pentru personal branding, iar personal branding-ul devine un vehicul de promovare pentru business.