Zero taxe pe salariul minim, masuri fiscale si debirocratizarea ANAF sunt doar cateva dintre propunerile partidului care are un premier desemnat pentru viitorul program de guvernare. Astazi, Dacian Ciolos va depune la Parlament forma finala a programului de guvernare si lista de ministri dupa ce duminica seara, acestea au fost validate in Comitetului Politic al USR. Schimbarile pe care le pune pe masa, daca vor deveni realitate, ar putea reduce povara fiscala pe salariile mici. Totodata, in document sunt prevazute si masuri de simplificare generalizata a raportarii fiscale si a modului de plata a impozitelor datorate. Printre propunerile principale se numara si digitalizarea ANAF si eliminarea sinecurilor. Masurile au prevazut ca termen de implementare ianuarie 2022.
Masuri pentru salariati, IMM-uri si institutiile de stat
Programul de guvernare finalizat si facut public de USR are poate printre cele mai multe masuri fiscale prevazute cu mentiunea "eliminare" dintre programele de pana acum.
Pentru salariati, este propusa masura reducerii impozitarii muncii prin aplicarea "Zero taxe pe salariul minim": "Statul desfasoara o politica antimunca prin supraimpozitarea salariilor. Povara fiscala pe salariile mici este in Romania printre cele mai mari din Europa. De aceea, avem cea mai ridicata rata de saracie in munca din toata Europa. Munca la negru sau la gri a prins o amploare semnificativa tocmai din cauza acestei politici gresite. Propunem implementarea programului de guvernare cu un sector - pilot in care sa fie aplicat principiul zero taxe pe salariul minim", se arata in document.
Pentru firme, programul prevede o serie de masuri fiscale. Redam o parte din schimbarile propuse in document:
-birocratie fiscala corelata cu talia firmei;
- reducerea poverii administrative pentru IMM-uri;
-modificarea procedurii de decontare a indemnizatiilor aferente concediilor medicale suportate de angajatori prin compensarea contravalorii concediilor medicale datorate contribuabilului din Fondul National Unic de Asigurari Sociale de Sanatate (FNUASS) cu sumele datorate de contribuabil pentru Bugetul de Stat si Bugetul Asigurarilor Sociale;
-eliminarea declaratiilor 060 si 061, eliminarea obligatiei de obtinere a Codului de Inregistrare Fiscala special pentru punctele de lucru cu peste 5 salariati si eliminarea platii diferentiate a impozitului pe salarii;
-debirocratizarea procedurilor legate de casele de marcat (reducerea documentelor cu privire la achizitia casei de marcat, modificarea legislatiei privind arhivarea, cu privire la: pastrarea documentelor, precum: registrul special timp de 10 ani, memoria fiscala 10 ani, raportul Z 5 ani, jurnalul electronic 5 ani, rola-jurnal 2 ani, simplificarea birocratiei registrului special si de inlocuire a memoriei fiscale);
-simplificarea regimul declarativ derogatoriu la ANAF pentru firmele suspendate temporar la ONRC prin preluarea de catre ANAF a informatiilor de la ONRC privind suspendarea activitatii societatilor comerciale, eliminarea procedurii de aprobare a regimului derogatoriu de la ANAF.
In privinta institutiilor de stat, principala vizata este ANAF. Pentru Agentia Nationala de Administrare Fiscala, este prevazut un proces amplu de digitalizare si debirocratizare. Reforma ANAF, asa cum a fost gandita, presupune:
-eliminarea declaratiilor fiscale care nu sunt necesare
-automatizari astfel incat sa fie evitata depunerea de declaratii fiscale
-simplificarea declaratiilor fiscale (comunicarea automata intre bazele de date ale
autoritatilor astfel incat sa fie evitate depunerile de declaratii despre acelasi
eveniment la mai multe autoritati)
-infiintarea unei baze de date in care sa fie disponibile rapoartele de inspectie fiscala
impreuna cu solutiile date in urma contestatiilor depuse, precum si cu solutiile
instantelor de judecata
-introducerea in legislatie de bonusuri acordate persoanelor fizice care aleg sa faca
plati anticipate de impozit
-introducerea in legislatie de bonusuri acordate contribuabililor care in urma
inspectiilor fiscale nu au diferente de impozite si contributii calculate.
Tot la capitolul institutii publice, programul de guvernare cuprinde si cateva mentiuni in ceea ce priveste problema cheltuielilor publice. Se doreste transparenta totala. O masura vizeaza "prezentarea bugetului, a executiei bugetare si a folosirii imprumuturilor in format deschis si pe platforme de navigare bugetara utilizabile usor si inteligibile de oricine. Transparentizarea tuturor achizitiilor publice prin publicarea tuturor contractelor care presupun bani publici, intr-o platforma usor de folosit si in care informatia se cauta electronic".