In intreaga Europa, consumatorii raporteaza o crestere rapida a produselor de la raft. Toate restrictiile care au fost introduse odata cu inceperea pandemiei au ingreunat atat procesul de productie cat si procesul de distributie si acest lucru a incetinit aprovizionarea.
Alimentele au suferit majorari de preturi
Le Figaro anunta ca cea mai mare crestere a fost inregistrata la legumele proaspete, intre 9% si pana aproape de 30%. Fructele cu continut ridicat de vitamina C, precum portocalele si lamaile s-au scumpit. In cazul Spaniei si al Marii Britanii, producatorii si distribuitorii au ales sa suporte costurile, pentru a evita o majorare rapida a preturilor. Pentru a tine sub control acest lucru, unele tari precum Polonia si-au incurajat cetatenii sa consume produse locale.
In Romania retailul continua sa se transforme, obiceiurile de consum ale romanilor fiind diferite fata de aceeasi perioada a anului trecut. Cresterea preturilor la alimente, comparativ cu o perioada similara din 2019, este de +6,4%, conform Profit.ro.
Majorari de pret in Romania
O monitorizare, facuta cu ajutorul companiei Retail Zoom, a 184 de categorii, arata ca preturile continua sa creasca pentru mai mult de 50% dintre alimente cu procente cuprinse intre 5% si 30%, acest trend nefiind observat anul trecut in aceeasi perioada.
Statisticile arata ca preturile sunt in continua crestere in aceasta perioada, iar cele mai interesante segmente de crestere de pret sunt: pentru produsele de ingrijire personala au crescut cu 1,4%, cele pentru casa cu 3,7%, conservantii pentru legume si fructe au crescut cu 136%, conservele de carne cu 42%, drojdia cu 19%, maioneza cu 19%, mezelurile cu 17%, sarea cu 17%, carnea cu 16%, pestele congelat cu 16%, produsele de casa 25% si tigarile cu 29%.
Vanzarile s-au majorat cu 21% in primele 16 saptamani ale anului, raportat cu perioada similara a lui 2019.