Preturile alimentelor au crescut in pandemie

Preturile alimentelor au crescut in pandemie

Teama de a nu ramane fara provizii la care s-au adaugat si masurile de restrictionare a deplasarilor din primele luni ale acestui an i-au determinat pe romani sa cumpere produse alimentare in cantitati mai mari. Cum unul dintre factorii care influenteaza dinamica preturilor in perioade de criza este cresterea cererii pentru anumite produse, in cazul de fata, cele alimentare, acest lucru a dus la o scumpire a cosului de cumparaturi de baza. In momentul instalarii starii de urgenta a aparut si o schimbare in comportamentul de cumparare, caracterizata prin nevoia de a stoca, in contextul unei evolutii incerte a situatiei epidemiologice si a masurilor publice. Un raport al Consiliului Concurentei, institutie care se ocupa cu monitorizarea "actorilor" din piata, arata ca pandemia a dus la scumpirea produselor alimentare cu 17.8%, dar si la cresterea preturilor. In unele cazuri, vorbim de o majorare de 105% a pretului unui produs fata de anul anterior.

Romanii cheltuie cel mai mult pe alimente

Potrivit Consiliului Concurentei, Romania are cea mai mare pondere a alimentelor in cosul de consum dintre toate statele Uniunii Europene, adica aproximativ o treime din cheltuielile populatiei sunt in directia achizitiei de produse alimentare. Asta inseamna ca orice scumpire in acest sector se resimte puternic in buzunarul romanilor. Cat de mare a fost impactul pandemiei? Raspunsul vine tot din analiza facuta de institutie in baza preturile transmise de cei noua mari retaileri din Romania pe aceasta categorie. De la debutul starii de urgenta alimentele s-au scumpit cu 17.8%. Asta inseamna o crestere de la 2,2 la 2,6 miliarde de lei.

Alimentele cu evolutii de pret spectaculoase

Cele mai mari diferente de pret s-au observat la fructe si legume, aproape un leu in plus pentru fiecare kilogram. Astfel, merele rosii au inregistrat un record, o crestere a pretului cu 105,6% fata de anul anterior. Tot din categoria fructelor, scumpiri s-au inregistrat si la citrice, lamaile fiind in top. Motivul-continutul ridicat de vitamina C, considerata una din vitaminele care ajuta sistemul imunitar sa lupte cu virusurile. Scumpiri s-au inregistrat si la produsele din carne, aici majorarea fiind de 11,8% fata de perioada ianuarie-iulie 2019. Cresteri mai mari au fost in termeni absoluti, spre exemplu salamul de Vara s-a scumpit cu 23%, iar carnea de pui cu 24%. Si produsele din carne de porc au inregistrat scumpiri, dar nu la fel de spectaculoase. Tot din cosul de cumparaturi de baza, majorari de pret au fost identificate la uleiul de floarea soarelui-15,7%, painea alba ambalata si intermediara-14,3%. Zaharul, grisul, malaiul si orezul nu s-au scumpit atat de mult, diferentele fiind foarte mici fata de pretul anterior pandemiei. Majorari usoare au fost si in cazul oualor si lactatelor. In general, preturile au urmat modificarile intervenite la nivelul costurilor de achizitie.

Produsele nealimentare, achizitionate online

In ceea ce priveste produsele nealimentare, nu se poate vorbi de o evolutie majora a preturilor. In schimb, aceasta categorie s-a remarcat printr-o schimbare a locului de achizitie. Cererea s-a mutat din magazinele fizice catre platformele online administrate de societatile care au oferit si posibilitatea achizitiilor online.

In concluzie, comportamentul romanilor si costurile de achizitie sunt cele doua componente care au dictat scumpirile in aceasta perioada. Cererea a fost mai mare, iar romanii au golit rafturile magazinelor la inceputul pandemiei, iar asta i-a indemnat pe unii producatori sa creasca preturile. Retailerii au achizitionat la pret mai mare, iar asta s-a simtit ulterior si in buzunarul clientilor.