Fie ca pe mana mecanicilor intra masini noi sau second-hand, piata service-urilor auto din Romania inregistreaza o crestere fara precedent. Cifrele analizate de profesionistii firmei de consultanta Sierra Quadrant arata ca in ultimii noua ani au aparut peste 5600 de firme noi care au ca obiect de activitate "activitati de intretinere si reparare a autovehiculelor", iar evolutia financiara este spectaculoasa: o cifra de afaceri neta de peste 7,5 miliarde de lei in 2019, dublu fata de 2010 si un profit net de peste 600 mil.lei, de aproape cinci ori mai mare decat în 2010. Cu toate acestea, analiza semnaleaza cateva probleme importante: siguranta clientilor service-urilor auto si vidul legislativ. Specialistii atrag atentia asupra necesitatii introducerii unei legislatii clare care sa protejeze clientii.
Service-uri auto, ca ciupercile dupa ploaie
Avem in prezent in Romania, potrivit analizei celor de la Sierra Quadrant, aproximativ 15.000 de service-uri auto, cele mai multe in capitala (peste 1600) si in judetele Cluj (805), Timis (607), Bihor (601), Prahova (524), Arges (497) si Brasov (443). Infiintarea unui numar atat de mare de firme pe domeniul de intretinere si reparare a autovehiculelor este explicata prin importul tot mai mare de masini, dar si alte tipuri de vehicule second-hand. Raportul arata ca la finalul lui 2019, in Romania erau înmatriculate 8,74 milioane de vehicule din care numai 392.430 erau noi (0-2 ani), iar cele mai multe aveau peste 12 ani de vechime. Problema este ca multe dintre service-urile auto fac profit prin metode nu tocmai "ortodoxe".
Manevre la limita legii
Expertii Sierra Quadrant atrag atentia asupra problemelor grave din acest sector: plati fara factura, reparatii cu piese second-hand, lipsa stocurilor si timpi foarte mari de asteptare pentru client. Daca primele doua aspecte se intalnesc in cazul vehiculelor sencond-hand, cand proprietarii accepta compromisuri pentru a plati mai putin pentru reparatii, cel de-al treilea aspect- lipsa stocurilor si timpi foarte mari de asteptare pentru client- este specific in cazul service-urilor auto de reprezentanta.
Ovidiu Neacsu, partener coordonator la Sierra Quadrant a explicat intregul fenomen: ,,In astfel de situatii, clientul este captiv unor lanturi economice care abuzeaza de pozitia economica si contractuala, de exemplu de obligativitatea ca reparatiile, in perioada de garantie, sa se desfasoare numai la un anumit prestator de servicii. Este nevoie de o modificare a reglementarilor in acest domeniu, pentru a fi eliminate aceste practici. Nu poti lasa clientul sa astepte cu lunile de zile, fara orizont, o reparatie doar pentru simplul motiv ca service-ul este singurul acreditat la care poate sa isi repare masina’’.
O lege clara pentru siguranta clientilor service-urilor auto
Nu este prima data cand sunt semnalate nereguli si strategii despre piata service-urilor auto care sunt la limita legii din dorinta patronilor de a obtine profit. Totul pleaca de la lipsa unei legislatii clare care sa cuprinda norme in care pot functiona service-urile, timpi-limita pentru reparatii si garantia unor lucrari de calitate care sa nu puna in pericol siguranta clientilor. Reparatiile cu piese din dezmembrari reprezinta cel mai mare pericol pentru clienti, sustin expertii. Nu este o noutate faptul ca din cauza nivelului de trai modest si a veniturilor mici, in comparatie cu alte state, romanii cumpara pe banda rulanta masini cu sute de mii de kilometri la bord si opteaza pentru piese second-hand. Este motivul unei alte explozii inregistrate pe piata: cea a firmelor de dezmembrari. Numai ca, spun specialistii, in acest fel siguranta este pusa pe ultimul loc. Si daca si legislatia este permisiva, pericolul este cu atat mai mare.
,,Asistam la un fenomen care a luat amploare in Romania – reparatia masinilor cu piese din dezmembrari. Cine garanteaza pentru calitatea acestora? Autoritatile trebuie sa intervina mai puternic pe acest segment", sustine Ovidiu Neacsu.
In concluzie, in contextul cresteri tranzactiilor cu autoturisme, autoritatile ar trebui sa-si indrepte atentia si asupra conditiilor de intretinere a acestor vehicule. In ultimii ani, singura problema atacata de autoritati a fost cea a provocarilor legate de mediu, de poluare. Si aceasta ramasa fara o solutie clara pana in prezent. In cazul componentei sigurantei pe sosele avem in continuare carente legislative si o lipsa de interes, pe care unii le speculeaza pentru a genera profit.