Piata de media. Digitalul castiga tot mai mult teren. Ce factori influenteaza evolutia pietei de publicitate?

Piata de media. Digitalul castiga tot mai mult teren. Ce factori influenteaza evolutia pietei de publicitate?

Piata de media din Romania se afla intr-o continua transformare, influentata de inovatiile tehnologice, schimbarile comportamentului consumatorilor, dar si de dinamica economica. Tranzitia spre mediul digital este una dintre cele mai marcante schimbari. Piata de media din Romania a crescut cu 10% in 2024, fata de anul 2023, ajungand la 795 de milioane de euro, conform Media Fact Book 2025, raport de analiza a industriei locale de media si publicitate. Investitiile in publicitatea din Romania vor depasi pentru prima data 840 de milioane de euro, in 2025, conform estimarilor.

 

Factori care influenteaza evolutia pietei de media

Primul si cel mai important este comportamentul consumatorilor. Publicul prefera continut personalizat, disponibil instant si accesibil de oriunde. Timpul petrecut pe platforme digitale este tot mai mare, continutul divers si desi televiziunea ramane pe primul loc in topul pietei media, digitalul vine tot mai puternic din spate.

Un alt factor il reprezinta evolutia tehnologiei. AI-ul, realitatea augmentata si realitatea virtuala sunt alte tehnologii care redefinesc experientele media.

Strategia brandurilor are o importanta foarte mare. Mai exact, reclamele online directionate, bazate pe date, ofera un randament mai mare decat publicitatea traditionala. Platformele digitale (Google, Meta, TikTok) atrag majoritatea bugetelor de publicitate.

Digitalul ofera flexibilitate, interactivitate si acces instant. Utilizatorii pot alege ce, cand si cum sa consume informatia, iar algoritmii personalizeaza experienta. In plus, costurile de productie si distributie sunt mult mai mici fata de media traditionala, ceea ce democratizeaza accesul la piata.

Media Fact Book 2025: Piata de publicitate in 2024

In ceea ce priveste evolutia in 2024, topul final se prezinta astfel:

  • Pe primul loc -TV: 408 milioane de euro (+11%), iar pentru 2025 se estimeaza o crestere mai temperata de pana in 5%, la o valoare a pietei de 426 milioane de euro;
  • Locul II este ocupat de sectorul Digital: 298 milioane de euro (+10%), iar pentru 2025, se estimeaza o noua crestere de +10% pana la 327 milioane de euro;
  • Pe locul III se afla OOH (Out-of-Home advertising-panouri publicitare): 47 milioane de euro (+12%), iar previziunile pentru 2025 indica o crestere de 5%, la 49 milioane de euro;
  • Locul urmator este ocupat de Radio: 38 milioane de euro (+8%), asteptarile pentru 2025 se situeaza in jurul valorii de 40 milioane de euro;
  • Pe ultimul loc zona de Print: 4,5 milioane de euro (-10%).