Parcarea in statiunile montane, dirijata de legea junglei

Parcarea in statiunile montane, dirijata de legea junglei

Turismul romanesc inca se chinuie sa asimileze lectiile elementare. In timp ce in multe tari dezvoltate jucatorii din turism vin cu idei noi, cu oportunitati inedite pentru turisti, cu alternative de agrement si imbraca totul intr-un pachet turistic frumos ambalat, la noi nu reusesc sa rezolve nici acum, in anul de gratie 2021, o problema banala: cea a locurilor de parcare. Sa gasesti un loc unde sa parchezi masina legal si in siguranta in statiunile romanesti este o adevarata aventura, iar soferii sunt dirijati de Legea Junglei. Asta pentru ca locurile de parcare lipsesc cu desavarsire, desi reprezinta unul din principalele aspecte pe care trebuie sa le ia in calcul autoritatile care dau autorizatii de constructie pentru hoteluri, vile, pensiuni, restaurante. Asigurarea locurilor de parcare ar trebui sa fie conditia sine-qua-non pentru aprobarea oricarei investitii in domeniul turismului.

Drumul spre statiuni si parcarea, infernul soferilor

Valea Prahovei, 2021. Se stie deja ca in sezonul rece, an de an, aceasta zona este luata cu asalt de turisti. Dovada sta faptul ca nici pandemia nu i-a oprit sa ia drumul muntelui. Pentru distractia de pe partie cei mai multi sunt dispusi sa treaca cu vederea drumul infernal, DN1, unde se circula bara la bara. Gandul ca odata ajunsi la destinatie se vor bucura de peisaje care iti taie respiratia si sporturile de iarna le mai domolesc nervii. Insa ce te faci cand la destinatie te asteapta o noua aventura? Cea a locurilor de parcare. Ca intr-un joc video pare ca tocmai ai incheiat un nivel si drept premiu primesti o noua provocare. Pentru ca asa te simti ca sofer in statiunile romanesti. La cazare, proprietarii vilei iti ridica din umeri si te indeamna sa cauti un loc de lasat masina pe strada. Receptionera de la hotel te anunta cu regret ca locurile disponibile s-au epuizat. Daca esti norocos sa dai de un loc liber, bucura-te si nu te gandi vreo secunda sa mai scoti masina pentru un drum la restaurant sau spre partie, ca a doua oara s-ar putea sa nu mai ai noroc. Consoleaza-te cu gandul ca mersul pe jos face piciorul frumos!

Unde-i lege, e tocmeala!

Si totusi de ce unitatile de cazare apar ca ciupercile dupa ploaie, iar un serviciu banal pentru turist, ca locul de parcare pentru autoturism, este omis? Pentru ca se poate. La noi se construieste si se fac investitii "la mica intelegere". Avem un Regulament general de urbanism, care ar trebui sa fie piatra de temelie pentru Regulamentele locale de urbanism si care prevede printre altele si organizarea locurilor de parcare.

"Pentru toate categoriile de constructii de turism vor fi prevazute locuri de parcare, in functie de tipul de cladire si de categoria de confort, 1-4 locuri de parcare la 10 locuri de cazare. Pentru moteluri se vor asigura 4-10 locuri de parcare la 10 locuri de cazare" arata HOTARAREA Nr. 525 din 27 iunie 1996.

Multe orase din Romania si-au stabilit un regulament in care au inclus si asigurarea locurilor de parcare de catre dezvoltatori, insa doar pe hartie. Sa nu uitam ca si autoritatile au la randul lor datoria sa asigure parcari publice.

Potrivit unui raport intitulat Inventarul parcarilor publice din Romania, lansat de Vegacomp Consulting in toamna anului 2020: "Pentru cele aproximativ 7 milioane de masini din Romania – sau considerabil mai multe, daca analizam si vehiculele inmatriculate in Bulgaria, Germania, Franta sau alte state, care circula, de facto, doar pe drumurile tarii - sunt aproximativ 1.200.000 de locuri de parcare publice, dintre care aproximativ 600.000 sunt locuri de parcare rezidentiale, in mediul urban".

Daca-i intrebi pe proprietarii de unitati de cazare de ce nu au si locuri de parcare suficiente, iti raspund prompt: structurile de cazare nu sunt pline intotdeauna, sunt luni fara turisti sau cu doar cateva camere ocupate si nu vad nevoia de a investi in parcari care sa stea mai mult goale. Totusi pe mine ca turist, care platesc pentru o facilitate, nu ma intereseaza gradul tau de cazare. La aceeasi intrebare autoritatile raspund vag: la organizarea spatiilor de parcare publice iau in calcul si gradul de ocupare raportat de unitatile de cazare (care nu raporteaza intotdeauna numarul real). La asta se adauga si limitele bugetului local. Verificarea respectarii de catre dezvoltatorii din turism a proiectelor asumate, in care este prevazut un numar de locuri de parcare, calculat potrivit legii, este o alta problema spinoasa. Pentru ca in Romania se verifica, dar pe sarite.

Si uite asa se inchide cercul vicios.