Daca esti in cautarea unei masini in aceasta perioada, sunt doua posibilitati: ori gasesti ceva foarte ieftin second hand, dat fiind ca piata auto este la pamant, ori cumperi o masina noua foarte scumpa, pentru ca, desi suntem in criza, producatorii nu renunta la preturi. Poate parea un paradox, dar chiar si asa este realitatea pura si dura. N-ai vedea o reducere mai consistenta la un model nou nici sa tragi cu tunul. Iar, pe de alta parte, nu te baza prea mult nici pe reducerile pe care le fac vanzatorii auto SH. Si ei incearca sa tina de pret cat pot de mult, chiar daca vor fi nevoiti in curand sa renunte la pretentii data fiind severitatea crizei economice. Explicatia? Simplu, atat vanzatorii directi cat si resellerii mizeaza pe faptul ca aceasta criza nu va dura suficient de mult incat sa le „muste” prea tare din pretul de productie si adaosul comercial.
Scaderi de peste 10 procente in Europa si SUA
Cifrele, insa, nu sunt de partea celor care vor sa tina preturile sus: in Europa 1,23 de milioane de unitati prevazute au fost scoase, efectiv, din planul de productie, iar peste un milion de angajati dintr-un total aproximativ de 13,8 milioane pe intreg teritoriul continentului sunt afectati in acest moment. Iar previziunile nu sunt imbucuratoare, la nivel global productia estimandu-se ca va scadea cu 12%, scadere mai mare decat cea inregistrata in perioada 2008-2009, care a fost de numai 8%, in vreme ce numai in Europa vanzarile de masini noi ar putea fi cu 14% mai mici in acest an. In Statele Unite, situatia ar putea fi chiar si mai dificila, cele 15 procente de scadere prognozate echivaland cu peste doua milioane de unitati in minus.
Desi cererea e mica, preturile continua sa nu scada
Fenomenul nu are cum sa fie pozitiv, mai alex in contextul in care piata auto este intr-o schimbare de paradigma, ea urmand sa faca o ajustare totala catre modele electrice sau hibrid, in cel mai bun caz, in urmatoarele trei decenii, conform European Green Deal. Asta in vreme ce Green New Deal-ul din Statele Unite este chiar si mai dur, acesta tintind spre 0 emisii de carbon in urmatorii zece ani. Pe de alta parte, presa de peste Ocean este si mai pesimista, anumite voci argumentand, chiar, faptul ca in acest moment piata auto americana este cu 35% sub nivelul celei de anul trecut, remarcand in acelasi timp o situatie semnalata si de noi: in ciuda peisajului general sumbru, preturile autoturismelor se incapataneaza sa nu scada.
Masinile SH, preferate in continuare de romani
In fata unei asemenea situatii, consumatorul obisnuit are putine solutii. Cu alte cuvinte ori incearca sa-si repare masina veche, aici lovindu-se insa de fenomenul contractarii pietei de personal calificat, cel putin in Europa de Est, fiind stiut faptul ca specialistii in acest domeniu au emigrat deja de ceva vreme, ori apeleaza la mijloace de transport alternative, presupunand ca respectivele situatii nu sufera amanare. Cat priveste piata din Romania, lucrurile nu arata bine nici aici: conform DRPCIV (Directia Regim Permise de Conducere si Inmatriculari Vechicule), in luna februarie inmatricularile de masini noi scazusera cu 26,8%, in vreme ce Dacia raportase o scadere de aproape 46% a vanzarilor. Si mai interesant, insa, tot in februarie, acelasi DRPCIV inregistra o tendinta opusa pentru masinile second hand, declarand o crestere in premiera a inmatricularii acestora dupa mult timp. Concluzia? Pretul este in continuare hotarator in decizia consumatorului de a cumpara un autovehicul, iar vanzatorii, atat cei de masini noi cat si cei de masini rulate, vor trebui, in curand, sa isi mai recupereze din pierderi coborand preturile. Insasi logica economica, dublata de situatia de fond, ii va impinge la acest lucru.