Oamenii de afaceri cred ca economia europeana va reveni rapid: STUDIU

Oamenii de afaceri cred ca economia europeana va reveni rapid: STUDIU

„Bold moves in tough times”. Acesta este titlu unui studiu realizat recent de comania de consultanta Accenture, studiu care arata ca doua treimi dintre liderii de business la nivel mondial cred ca economia europeana va inregistra o revenire relativ rapida ca urmare a pandemiei de coronavirus. De altfel recent au aparut deja primele semnale ca economia Europei isi revine, incet, dupa devastarea fara precedent petrecuta in ultimele luni.

Revenire in forma de U in urmatoarele 12 luni

Studiul Accenture, insa, bazat pe un sondaj la care au participat aproximativ 500 de directori de companii din Europa, America de Nord si regiunea Asia-Pacific din 15 industrii, constata ca aproximativ trei din 10 de respondenti (29%) se asteapta ca revenirea economica in Europa sa fie destul de rapida ("in forma de V"); in timp ce 37% anticipeaza o revenire mai lenta, dar constanta, in forma de U, in urmatoarele 12 luni.  

Printre cele mai optimiste sectoare se numara cel al comunicatiilor, mass-media si al divertismentului, unde 52% dintre repondenti se asteapta la o revenire in forma de V pe pietele europene, urmat de cel de asigurari cu 47%. La polul opus se afla sectorul auto si cel al companiilor aeriene/transporturi, doar 7% si, respectiv, 12% dintre respondenti asteptandu-se la o revenire rapida. O perspectiva optimista se poate observa si in domeniul produselor farmaceutice, cu 34% dintre liderii acestui sector asteptandu-se la o crestere a cererii in Europa ca urmare a pandemiei.

Raportul arata, de asemenea, ca directorii se asteapta ca economiile din Germania, Marea Britanie si Tarile Nordice sa se refaca cel mai rapid dupa recesiune, urmate de Franta, Spania si Italia. In plus, oamenii de afaceri europeni sunt optimisti in ceea ce priveste competitivitatea Europei, deoarece patru din 10 respondenti (39%) considera ca firmele europene vor fi mai competitive fata de cele din SUA decat au fost inainte de criza si chiar mai multi (43%) cred ca firmele europene vor fi mai competitive in comparatie cu cele chineze.

Cum s-ar putea recupera decalajul fata de americani si asiatici

Raportul evidentiaza domenii critice pe care companiile europene trebuie sa se concentreze pentru a elimina decalajul de competitivitate fata de omologii lor nord-americani si asiatici. Acestea includ:

- Cresterea ritmului si a sferei de aplicare a transformarii digitale: Companiile care au fost cele mai reziliente in timpul pandemiei au cele mai avansate capacitati digitale, ceea ce le-a permis rapid si la scara larga sa-si echipeze fortele de munca pentru lucrul de la distanta, sa isi adapteze lanturile de aprovizionare si sa tina cont de noile modalitati de cumparare. Executivii europeni vad acum in mod clar necesitatea cresterii vitezei schimbarii digitale, deoarece aproape doua treimi (63%) au declarat ca firmele lor isi vor accelera transformarea digitala, inclusiv utilizarea cloud.

- Crearea de experiente pentru consumatorii din ce in ce mai responsabili: Obiceiurile de cumparare in timpul COVID-19 - cu consumatorii care fac achizitii mai responsabile si trec masiv la canalele online - vor ramane in lumea post-pandemica. Prin urmare, companiile vor trebui sa furnizeze o experienta completa clientilor - una care sa ii aduca la inovatie, in faza initiala, si ulterior sa continue prin vanzari si servicii. Aproape doua treimi (62%) dintre liderii de afaceri europeni dintr-un grup de industrii care au legatura cu consumatorii vad oportunitati in a se baza pe obiceiuri de cumparare care sunt din ce in ce mai mult determinate de criterii sociale si de mediu.

- Utilizarea tehnologiei pentru reinventarea sectorului industrial: COVID-19 a declansat dezbateri cu privire la nevoia companiilor de a-si readuce operatiunile pe pietele interne. Pentru a construi rezilienta operationala pe termen lung, a reinventa modele de afaceri si a crea noi fluxuri de venituri, companiile trebuie sa utilizeze tehnologii digitale avansate, cum ar fi modelarea predictiva, "digital twins" si "edge computing", printre altele. Cu 42% dintre respondentii europeni din sectorul productiei care intentioneaza sa accelereze investitiile in transformarea digitala, comparativ cu doar 32% in America de Nord si 30% in Asia, exista o oportunitate pentru companiile europene de a prelua conducerea in sectorul industrial.