Măsură fără precedent adoptată de Spania. Ce neajunsuri au apărut în digitalizarea serviciilor financiare

Măsură fără precedent adoptată de Spania. Ce neajunsuri au apărut în digitalizarea serviciilor financiare

Măsurile privind digitalizarea serviciilor de casierie adoptate de băncile din Spania au stârnit o adevărată controversă publică, în condițiile în care persoanele de vârsta a treia, mai puțin familiarizate cu noile tehnologii, au protestat că sunt astfel excluse din rândul clienților de către instituțiile financiare.

Astfel, sub presiunea unei campanii a unui pensionar de 78 de ani împotriva excluderii financiare a persoanelor în vârstă în era digitală, băncile spaniole au convenit să extindă serviciile de casierie și să ofere o mai bună asistență pentru clienți.

Decizia nu a fost însă adoptată fără presiuni din partea guvernului de la Madrid, care a încheiat un acord în acest sens cu asociația profesională a băncilor din Spania.

Dificultăți pentru pensionari în a accesa serviciile digitale

Printre măsurile de protecție a consumatorilor, guvernul intenționează să aprobe în săptămânile următoare un proiect de lege privind serviciile cu cerințe specifice pentru sectorul financiar, îmbunătățirea canalelor și atenția personalizată, a precizat Ministerul Economiei, potrivit Euronews.

De asemenea, înființează o autoritate de protecție a clienților financiari, pentru a se asigura că instituțiile își respectă obligațiile, stimulând în același timp incluziunea digitală a persoanelor în vârstă, în special în zonele rurale.

”De acum înainte, persoanele în vârstă care merg la o sucursală bancară vor primi această abordare personală, preferențială, cu serviciu extins de casierie, ceea ce ne-au cerut să le oferim”, a spus ministrul Economiei, Nadia Calvino.

Trebuie precizat că mulți dintre cei peste nouă milioane de spanioli cu vârsta peste 65 de ani - aproape 20% din populația totală – au avut mari probleme să-și gestioneze finanțele de când sucursalele fizice ale băncilor au început să dispară iar instituțiile financiare și-au mutat operațiunile în zona digitală.

Petiție cu peste 600.000 de semnături

Totul a culminat cu campania publică făcută de un pensionar de 78 de ani împotriva excluderii financiare a persoanelor în vârstă în era digitală.

Doctorului pensionar Carlos San Juan a inițiat și susținut timp de două luni campania numită ”Sunt bătrân, nu prost”, iar petiția sa a fost semnată de peste 640.000 de oameni, fapt ce i-a determinat pe creditori să-și schimbe tactica. 

Printre măsuri, băncile vor dedica personal instruit pentru a se implica cu persoanele în vârstă și a face ATM-urile, aplicațiile, site-urile web și canalele de la distanță, cum ar fi serviciile bancare prin telefon, mai ușor de utilizat.

Se cer noi angajări

Guvernatorul Băncii Spaniei, Pablo Hernandez de Cos, a declarat că protocolul oferă răspunsuri concrete celor cu competențe digitale mai scăzute, iar banca centrală va supraveghea implementarea acestora.

”Nu ar trebui să considerăm de la sine înțeles [că aceste acțiuni] vor fi suficiente”, a adăugat De Cos, potrivit sursei citate.

Problemele din Spania și din alte țări europene scot la iveală discrepanța dintre urmărirea profiturilor prin concedieri masive de către bănci și satisfacerea nevoilor unei părți a populației care are probleme cu canalele online mai ieftine.

Măsurile au ridicat semne de întrebare în rândul sindicatelor și asociațiilor de consumatori care spun că ar putea fi insuficiente dacă nu sunt însoțite de noi angajări.