Mii de romani au cerut ajutor la CSALB pentru a negocia cu bancile sau IFN-urile: reducerea dobanzii, stergerea unor comisioane, amanarea la plata ratelor

Mii de romani au cerut ajutor la CSALB pentru a negocia cu bancile sau IFN-urile: reducerea dobanzii, stergerea unor comisioane, amanarea la plata ratelor

Credit pentru o casa, o masina mai scumpa sau pur si simplu datorii peste datorii acumulate in timp, de care se simt sufocati, termene pe care nu le mai pot respecta si venituri din ce in ce mai mici. Cu astfel de situatii vin cel mai des consumatorii la Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor.

O negociere asistata cu banca sau IFN-ul la care sunt imprumutati este pentru multi singura sansa. Mii de romani au cerut ajutor la CSALB pentru a negocia cu bancile sau IFN-urile, cei mai multi pentru reducerea dobanzii, stergerea unor comisioane, amanarea la plata ratelor.

 

Numarul proceselor dintre consumatori si banci s-a redus

In luna septembrie CSALB implineste 10 ani de la infiintare, prin Ordonanta Guvernului 38/2015. In cei 10 ani care au trecut de la infiintarea Centrului de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB), numarul proceselor dintre consumatori si banci s-a redus de la peste 40.000, la aproximativ 12.000, se arata in comunicatul oficial.

Peste 90% din cereri au vizat renegocierea conditiilor contractuale:

  • reducerea dobanzii
  • diminuarea sau stergerea unor comisioane
  • reducerea partiala a soldului
  • amanari la plata ratelor
  • trecerea de la ROBOR la IRCC
  • repunerea in graficul de rambursare (pentru cei aflati in executare silita)
  • refinantarea creditului si trecerea la dobanda fixa
  • fraudele pe canale bancare.

Din martie 2016 si pana acum, mai mult de 4.800 de romani au negociat si s-au impacat cu institutiile de credit, iar alti 2.600 de consumatori s-au inteles direct cu bancile si IFN-urile, in spete mai simple, dupa ce au trimis o cerere catre CSALB. Anul acesta 97% dintre negocieri s-au incheiat cu impacarea partilor, conform comunicatului transmis de CSALB.

Beneficiile totale rezultate din negocieri depasesc 15,5 milioane de euro. In medie, pentru fiecare dosar in care partile au negociat si au acceptat solutia propusa de conciliatori, beneficiile au fost de aproximativ 3.700 de euro. In medie, un caz a fost rezolvat in doar 35 de zile (calculat pentru toti anii de activitate), de cand cererea a fost acceptata de banca si pana la acceptarea solutiei conciliatorului. In 2024 timpul mediu a fost de doar 15 zile.

Consumatorii aleg sa fie consiliati atunci cand au litigii cu bancile sau institutiile financiare nebancare deoarece acest proces este mai rapid, mai simplu si mai putin costisitor decat un proces in instanta. In loc sa urmeze calea judiciara, care poate dura ani de zile si presupune cheltuieli semnificative, consumatorii pot beneficia de o procedura amiabila.

Multi oameni prefera sa evite expunerea publica si tensiunile asociate cu un proces juridic, iar dialogul mediat de un specialist favorizeaza solutii personalizate, adaptate fiecarui caz.