Pandemia a venit la pachet cu o serie de schimbari pentru lumea antreprenoriala. Pentru unele business-uri, lockdown-ul si restrictiile ulterioare au adus un knock-out, in timp ce alti antreprenori s-au orientat rapid si au profitat de oportunitati. Greu de spus ca cineva a avut un AS in maneca atunci cand vine vorba de managementul unei afaceri in pandemie, pentru ca fenomenul a fost unul neprevazut, insa, fiecare antreprenor si-a jucat propria carte. Cert este faptul ca, la o analiza de ansamblu, se observa ca au avut de castigat cei care si-au indreptat atentia spre consolidarea brandului, spre cresterea vizibilitatii business-ului, identificare tuturor cailor de acces catre public si fidelizarea lui. Toate acestea au dus pentru unii si la sporirea profitului, chiar si in vremuri de criza. Iata cateva metode prin care business-urile si-au consolidat imaginea in pandemie:
1. Prezenta online
Cand vine vorba de pozitionarea business-ului in mediul virtual, Romania a fost una dintre tarile cu cel mai mare avant spre digital, pe timp de pandemie. Specialistii vorbesc despre o digitalizare fortata de imprejurari, dar categoric necesara in vremurile actuale. Poate unii antreprenori luau in calcul acest pas, insa nu atat de rapid. Pandemia a crescut prezenta afacerilor in online. Ba chiar unii retaileri au investit consistent in formarea unei divizii online, iar decizia a fost una castigatoare. Inchisi in case, romanii au luat cu asalt internetul si atat comenzile online cat si plata cu cardul au inregistrat cresteri spectaculoase. Cine si-a dus afacerea si in mediul virtual (magazin online, site de prezentare) a supravietuit cu brio crizei COVID-19.
2. Utilizarea social media
Pe langa deschiderea unui magazin online sau investitia intr-un simplu site de prezentare a business-ului, un alt element important pentru consolidarea imaginii in pandemie, dar si pentru a pastra clientela si chiar pentru a creste vanzarile, a fost social media. Retelele de socializare abunda in instrumente de marketing. Important este sa iti alegi reteaua potrivita business-ului, sa investesti si sa inveti sa stapanesti aceste instrumente. O pagina de socializare ajuta atat la cresterea vanzarilor, cat si la pozitionarea brandului, la mentinerea interactiunilor cu publicul tau, fidelizarea clientilor si chiar "umanizarea" business-ului.
3. Apelul la influenceri
Influencerii joaca un rol din ce in ce mai important in promovarea brandurilor. Insa trebuie alesi cu atentie. Degeaba investesti sume importante in colaborarea cu o persoana cu audienta mare, cu impact, un lider de opinie pe o nisa, daca acea persoana nu se potriveste cu profilul afacerii tale. Destule branduri au facut alegeri gresite si multe campanii au fost sortite esecului. Cum poti folosi influencerii? Sunt posibilitati numeroase: testimoniale ale unor persoane cunoscute despre produsele tale( foarte multe persoane capata incredere intr-un brand daca vad recomandarea unui lider de opinie), promovarea ofertelor, giveaway, articole pe blogurile acestora etc.
4. Implicarea in comunitate/sustinerea comunitatilor
O alta miscare eficienta pentru consolidarea imagini si pentru un impact pozitiv in pandemie a fost implicarea afacerii intr-o cauza sociala. Atunci cand esti prezent cand oamenii au nevoie de tine, cu un aport cat de mic, acestia nu vor uita gestul. Ca o paralela, atunci cand treci printr-o perioada dificila, pe prietenii care iti raman alaturi sau pe oamenii care vin sa te ajute, ii apreciezi mai mult si la un moment dat te gandesti sa le intorci gestul. Fie ca s-au implicat in comunitate, pentru ajutorarea persoanelor vulnerabile sau a personalului medical din linia intai (aprovizionarea cu materiale sanitare, un pranz cald, cazare pentru medici etc), aceste miscari de imagine si comunicarea lor au jucat un rol important. Clientii s-au aratat surprinsi placut, altii au aderat la campaniile unor brand-uri pentru sprijinirea comunitatilor in pandemie. Metoda a fost inteligenta si s-a potrivit, indiferent de business. Daca in cazul unor afaceri, profilul a permis un sprijin direct (de exemplu: o firma de produse cosmetice si medicale a donat materiale sanitare si dezinfectanti), in cazul altora a functionat prin donatii in bani pur si simplu. Business-urile care au apelat la aceasta metoda au cultivat sentimentul de apartenenta la comunitate. Voluntariatul de asemenea a fost un pas eficient.