In fata situatiei economice dificile si cu schimbarile si impactul economic preconizat in a doua jumatate a anului, firmele romanesti navigheaza in ape tulburi. Managerii si-au facut deja planurile si sunt in garda pentru a reduce cat mai mult socul asupra afacerilor. Potrivit unui studiu recent, realizat de compania de cercetare Reveal Marketing Research, printre masurile anuntate de reprezentantii mediului de afaceri se numara: investitii amanate, reducerea costurilor de productie si schimbarea strategiei de marketing.
1 din 3 companii declara un impact economic sever
Reveal Marketing Research a realizat in luna iulie 2025 un studiu intern in randul angajatilor din mediul privat, decidenti si specialisti din companii de toate dimensiunile si industriile, privind adaptarea la provocarile majore care marcheaza Romania in 2025: instabilitate fiscala, deprecierea leului, scaderea consumului si lipsa de predictibilitate in politicile publice. Rezultatele analizei arata ca 89% dintre companii resimt un impact negativ, in timp ce 11% spun ca sunt relativ neafectate (in special firme mai mici).
Pentru a reduce impactul, companiile au trecut deja la masuri:
- 67% s-au concentrat mai mult pe eficienta operationala
- 48% au regandit strategia de vanzari si marketing
- 39% au redus costurile fixe sau au renegociat contracte
- 18% s-au reorientat catre produse si servicii cu cost mai mic
- 16% au suspendat planurile de crestere
Investitiile, in stand-by
In fata incertitudinilor, cei mai multi antreprenori au declarat ca au abordat strategii de conservarea a resurselor, astfel ca, investitiile au fost puse in modul stand-by sau au renuntat de tot la idei. Alte directii au devenit prioritare:
- 30% au amanat investitiile in echipamente sau infrastructura
- 18% au suspendat planurile de extindere pe noi piete
- 14% au pus pe pauza proiectele de digitalizare sau IT
- 66% mizeaza pe adaptarea rapida a ofertelor la cererea pietei
- 45% pun accent pe comunicarea transparenta cu clientii si partenerii.
- 44% investesc in motivarea si formarea echipei
Marius Luican, Director General Reveal Marketing Research
„Rezultatele acestui studiu sunt un semnal de alarma care nu mai poate fi ignorat: mediul privat din Romania functioneaza astazi intr-un regim de avarie, nu de dezvoltare. Cifrele sunt clare – 89% dintre companii sunt afectate, iar peste jumatate isi amana investitiile esentiale, inclusiv in digitalizare, extindere si echipa. Traim o perioada in care instinctul de conservare a inlocuit planificarea strategica, iar prioritatile s-au mutat de la constructie la supravietuire”.
Concluziile studiului sunt ca fata interventii strategice si masuri de stabilizare, fiscale, administrative si comerciale, riscam o criza tacuta, in care fiecare companie isi gestioneaza propriul blocaj fara sprijin colectiv sau coordonare.