Mama, antreprenoare si fotograf, in pandemie

Mama, antreprenoare si fotograf, in pandemie

Pandemia a pus pe butuci multe zone ale economiei, iar sectorul evenimentelor este unul dintre ele: de la miliarde de euro anual, cifre pe care aceasta industrie le-a obtinut in 2018 sau 2019, la pierderile uriase din 2020. Multi dintre "actorii" acestui sector au ajuns in pragul colapsului. Nuntile au fost amanate sau anulate, botezurile s-au tinut cu un numar limitat de participanti si fara petreceri, iar sectorul event corporate si organizare de festivaluri a fost aproape inexistent. O sansa au avut-o cei care s-au adaptat si au oferit clientilor ceva diferit. Dincolo de statisticile oficiale, am ales sa observam schimbarile acestei perioade prin lentila unui fotograf. Cristina Jilavu este mama, antreprenoare si fotograf, iar pentru ea si business-ul ei, pandemia a adus provocari pe banda rulanta.

De la job in HR, la fotografie

Curaj, ambitie si determinare. De asta a avut nevoie Cristina pentru a schimba la momentul potrivit macazul si a renunta la o cariera stabila pentru o pasiune. Pe scurt, a lasat domeniul resurselor umane, unde activa ca Specialist HR, pentru fotografie. Schimbarea s-a produs intr-un moment important al vietii ei, care i-a dat ragazul de a pune in balanta rezultatele vietii profesionale de atunci si dorintele ei, iar balanta s-a inclinat spre cele din urma.

"Pasiunea pentru fotografie am descoperit-o dupa nasterea primului copil si a trebuit sa sacrific timp pentru a-l investi in acest proiect de reconversie profesionala. Totusi, pentru ca eram decisa sa fac o schimbare, am petrecut cateva luni studiind si participand la cursuri, astfel incat sa pot stapani bine cunostintele despre arta fotografica. La un moment dat, alaptam pe holuri, inainte de a intra la curs, copilul (fetita mea, Naty) avand sapte luni, iar acesta a fost unul dintre momentele cheie ale vietii mele si parcursului meu in acest domeniu.  Dupa ce am terminat cursul de formare in domeniul fotografiei, pasul natural pe care l-am urmat a fost sa deschid Event Portrait. Am ales fotografia pentru ca intr-o perioada de inceput a vietii mele de parinte am cautat o schimbare la nivel profesional. Mi-am dorit sa aduc bucurie prin ceea ce fac, sa las deoparte ideea de program 9-17, astfel incat sa ma dedic pasiunii mele. M-a ajutat foarte mult și soțul meu, cel care de altfel nu este doar jumatatea mea cu verigheta, ci si partenerul meu de nadejde in cele doua proiecte (baptismportrait.ro si eventportrait.ro), deoarece el asigura serviciile video. Am incercat sa aduc pe piata concepte care, desi nu sunt neaparat noi, ofera ceva particular fiecarui proiect. Asadar am gandit ideea de ”momentul tau, fotografia ta”, axandu-mă in principal pe sedinte foto de familie si portrete, dar si pe sedinte de maternitate, sau sedinte foto tematice", a povestit Cristina pentru RisCo.

De altfel, aceste alegeri au fost cele care au ajutat-o pe Cristina sa-si puna amprenta in industrie.

Fotografia ca business, in pandemie

Ca toti reprezentantii industriei evenimentelor, si Cristina a resimtit efectele pandemiei in 2020. Contracte pierdute, evenimente amanate, nesiguranta si incertitudini, insa a luat totul ca pe o provocare si a incercat sa gaseasca variante pentru a-si continua business-ul respectand toate restrictiile momentului. Pentru ca este si antreprenor si mama, a fost nevoita sa se imparta intre viata de familie si cea profesionala, iar pentru ambele pandemia a adus schimbari.

"Nu e usor sa depasesti barierele profesionale si financiare, nu e usor sa vezi ca dupa martie 2020 a crescut destul de mult concurenta in domeniul meu, insa mizez pe abilitatile mele si ma axez foarte mult pe a oferi calitate. Provocarile actuale vizeaza doua directii. Pe de o parte, ma ocup de ceea ce inseamna proiectul https://baptismportrait.ro, un site dedicat efectiv fotografiilor de botez. Ma straduiesc sa aduc cat mai mult in prim plan fotografia de botez, pentru ca acestea sunt unele dintre momentele pe care nu le poti programa/reprograma, regiza sau reface, pentru ca sunt cu adevarat unice. Anul 2020 nu a fost prea grozav pentru nimeni, nici pentru noi, insa am considerat ca este o ocazie buna sa investim in noi resurse, astfel incat clientii sa investeasca in noi increderea ca le vom fi alaturi. Pe de alta parte, anul 2020 a fost provocator si pe plan personal. Am muncit de acasa, am facut gradinita online, am venit cu idei noi si am avut grija unii de ceilalti", ne-a marturisit Cristina.

Pentru ca nu s-a axat strict pe evenimente si a cautat mereu alternative, Cristina spune ca a reusit sa sustina business-ul in aceasta perioada. Nu toti au avut insa sansa ei.

La capitolul evenimente, bilantul anului 2020 este pe minus. Din cauza pandemiei, peste 60 la suta dintre cupluri au decis sa amane momentul nuntii. Si aceasta este doar o ramura a acestei industrii. La nivel general, potrivit Patronatului Companiilor de Tehnica in Evenimente, de la inceputul pandemiei, sectorul organizarii de evenimente a inregistrat o scadere a cifrei de afaceri de peste 80%. In acest domeniu in Romania activeaza peste 34.000 de companii si sunt peste 60.000 de angajati. In 2019 cifra de afaceri era de aprox. 3,8 miliarde de euro.