La fiecare secunda, trei indieni folosesc internetul pentru prima data in viata.
Pana in anul 2020, mai mult de un miliard dintre ei vor fi online. In luna iunie, a anului trecut, unul dintre cele patru telefoane mobile utilizate in India a fost un smartphone.
India se bucura si de alte avantaje pentru marile companii internationale: are economia cu cea mai accelerata crestere din lume si cea mai mare populatie tanara, de unde si interesul celor de la Facebook, Uber si Google pentru stabilirea unui segment puternic de piata in aceasta tara.
Nici o batalie din viitorul in online al Indiei nu este mai intensa decat cea care se desfasoara acum in e-commerce (comertul online). Desi vanzarile sunt inca mici, de 16 miliarde de dolari anul trecut, India este si tara cu cea mai rapida crestere a pietei de e-commerce, fiind apetisanta pentru giganti ai internetului din America si China.
Batalia dintre firmele locale si internationale, in India
De aceea, India a devenit cel mai mare test al ambitiilor internationale a celor de la compania Amazon.
Fondatorul Amazon, Jeff Bezos, vrea ca India sa fie a doua cea mai mare piata a lor, dupa America, sustinandu-si aceste planuri prin investitii de ordinul miliardelor de dolari. Adversarii lui sunt platforme precum Flipkart sau Snapdeal, fondate de antreprenori locali si finantate de unele dintre cele mai mari nume in tehnologie, printre care si Alibaba, liderul de e-commerce al Chinei.
Pentru a-si asigura suprematia in ceea ce priveste cota de piata, companiile cheltuiesc in mod febril pe logistica si pe reduceri, pentru a isi atrage clienti in online.
Dar, indiferent de cine castiga sau pierde in aceasta cursa nebuna, importanta comertului electronic se intinde dincolo de firmele individuale.
In Occident, companiile de e-commerce sunt duse in carca pe infrastructura existenta din magazine, banci si firme de logistica. In India, intrucat in cursa joaca pionierii din e-commerce, se cunoaste un salt semnificativ, atat de important incat ar putea deveni un nou model de afaceri pentru pietele emergente din intreaga lume.
Atuurile din comertul electronic indian
Comertul electronic din India are un astfel de potential, pentru ca poate aduce clientilor trei schimbari mai importante decat comoditatea si preturile mari. Prima este dezvoltarea accelerata a serviciilor financiare asociate comertului on-line.
China are deja un exemplu in acest sens. Alipay, “copilul” lui Alibaba, care reuseste sa depaseasca bariera stabilita de neincrederea intre cumparatori si vanzatori.
Cum reuseste acest lucru? Prin politica pastrarii banilor clientilor pana in momentul in care bunurile ajung in siguranta, in posesia lor.
Condusa in prezent de un afiliat, Ant Financial, Alipay are mai mult de 400 de milioane de conturi care permit clientilor sa cumpere produse, sa plateasca facturile si sa transfere bani.
Multitudinea de informatii pe care Alibaba a strans-o, despre comercianti si consumatori, a fost baza pentru o afacere de creditare.
O situatie asemanatoare se intampla in India. Patym, care furnizeaza portofele digitale si este sustinuta de Ant Financial, are 120 de milioane de conturi, aproape de sase ori mai mult decat numarul de carduri de credit din India.
Companiile de comert electronic le ajuta si pe intreprinderile mici sa obtina imprumuturi, pentru care altfel s-ar fi zbatut indelung. Amazon India a lansat un astfel de program pentru vanzatorii lui, luna trecuta. Iar in luna ianuarie, Snapdeal a anuntat un parteneriat pentru a eficientiza imprumuturi de la Banca Nationala a Indiei.
In al doilea rand, firmele de comert electronic ar putea ajuta India sa depaseasca situatia nefericita a infrastructurii de proasta calitate. Acolo unde exista drumuri infundate si infrastructura este veche, companiile rivale imbina depozitele si avanposturile locale in retele de distributie informale.
Aproximativ jumatate din clientela celor de la FlipKart si Snapdeal se afla in afara marilor orase din India. Amazon pretinde ca ajuta mai mult de 6.000 de intreprinderi indiene sa vanda in strainatate
Si in China aceasta experienta a fost pozitiva. Alibaba conecteaza zonele rurale indepartate, la economia online. La momentul actual exista 780 de “comunitati Taobao”, in care cel putin 10% dintre cei care traiesc in gospodarii apeleaza la cumpararea sau vanzarea pe internet.
Al treilea mare impact al e-commerce-ului din India se vede in comertul cu amanuntul.
Centrele comerciale si lanturile de magazine genereaza doar o zecime din totalul obtinut din vanzarile comertului cu amanuntul.
Deja, vanzarile combinate ale primelor 3 site-uri de e-commerce din India, FlipKart, Snapdeal si Amazon, depasesc cu mult pe cele ale celor mai mari zece retaileri offline.
Doua treimi dintre indieni au sub 35 de ani Pentru acesti tineri, inarmati cu smartphone-uri, shopping-ul este foarte diferit de ceea ce a reprezentat acesta pentru parintii lor. Mall-urile si marile lanturi de magazine nu vor disparea, dar ele nu o sa fie niciodata atat de importante ca in Occident.
China versus India
Nu trebuie sa uitam ca piata din China a avut un foarte diferit punct de plecare. Cand popularitatea lui Alibaba a crescut, China era deja o “mama” pentru multi producatori dornici sa vanda.
Productia din India este mult mai mica, in special pentru electronice, un punct forte al comertului electronic. De asemenea, India este si mai saraca. O pondere mai mica a populatiei se gaseste in online (32% anul trecut), fata de China (52% de internauti din totalul populatiei).
Indienii vorbesc mai mult de 20 de dialecte diferite, ceea ce complica marketing-ul. Infrastructura in India este atat de proasta, incat nici nu poate sa fie comparata cu cea a rivalului, China.
In ciuda acestor fapte, comertul electronic din India are un potential care poate garanta un succes viitor rasunator, datorita iesirii in plan international, cum se intampla in cazul Flipkart.
Ramane de vazut in ce fel India isi va castiga un loc de lider pe aceasta piata. Pentru ca e-commerce-ul din India trece printr-o lupta locala pentru clienti, insa aceasta batalie este una de viitor.
Sursa: The Economist