Lider, nu prieten. Cum sa NU cazi in capcana „sefului cel bun”! Leadership vs. camaraderie.

Lider, nu prieten. Cum sa NU cazi in capcana „sefului cel bun”! Leadership vs. camaraderie.

Daca despre sefi autoritari si manageri cu un comportament toxic se tot vorbeste, este important sa stim ca exista si reversul medaliei: capcana „sefului cel bun”. Este firesc sa iti doresti sa fii un lider apreciat, un sef respectat, poate chiar placut de toata echipa ta. Multi manageri intra in acest rol cu intentii bune: vor sa creeze un mediu de lucru relaxat, deschis, bazat pe incredere si colaborare, dar in incercarea de a fi „sefi buni”, unii confunda leadershipul eficient cu prietenia si acest lucru afecteaza in timp firma si mediul profesional.

 

De la autoritate la camaraderie...

Un lider care vrea sa fie pe placul tuturor poate ajunge, fara sa isi dea seama, sa renunte la o parte importanta din rolul sau: autoritatea. Desi deseori ideea de autoritate este perceputa in sens peiorativ, intr-un business este important sa existe autoritatea clara. Ea nu inseamna impunere abuziva, ci stabilirea unui cadru in care responsabilitatile sunt clare, deciziile sunt respectate si directia este asumata.

Tranzitia de la autoritate la camaraderie poate duce la:

  • lipsa respectului profesional
  • dificultatea de a impune limite
  • conflicte de loialitate (favoritisme)
  • scaderea performantei.

Multi lideri confunda leadershipul empatic cu renuntarea la autoritate. Dar a fi un lider empatic nu inseamna sa fii prietenul tuturor. Inseamna sa intelegi nevoile angajatilor, sa asculti, sa fii echitabil, dar si sa iei decizii clare si sa mentii directia echipei. Totodata, sunt si antreprenori sau manageri care au teama de a fi perceput drept „seful rau” si atunci apeleaza la cealalta extrema.

Lider, nu prieten. Cum arata echilibrul corect?

Reteta perfecta nu exista, insa in afaceri, ca in orice alt domeniu, este importanta relatia construita pas cu pas cu cei din jur, fie ca sunt colegi, parteneri sau angajati. Ideal ar fi sa pastrezi permanent un echilibru. Un lider bun:

  • creeaza o relatie de incredere cu echipa
  • are empatie, dar nu renunta la fermitate
  • este deschis la dialog
  • ramane ferm in asteptari si responsabilitati
  • sustine oamenii, dar si cere performanta
  • ofera feedback sincer.

Leadershipul nu inseamna popularitate. Inseamna incredere, respect si rezultate.