Industria auto europeană se confruntă cu un 2022 foarte problematic. Scădere record a vânzărilor încă din februarie, înainte de război

Industria auto europeană se confruntă cu un 2022 foarte problematic. Scădere record a vânzărilor încă din februarie, înainte de război

Industria auto europeană se confruntă cu un 2022 foarte problematic, vânzările marilor companii aflându-se în suferință încă din februarie, practic înainte de începerea războiului din Ucraina, care nu va face decât să agraveze situația.

În condițiile în care cea mai mare parte din industria prelucrătoare din România este reprezentată de fabrici din sectorul auto, care produc piese și subansamble pentru marile grupuri din domeniu,  o întrerupere a producției din partea giganților auto europeni va avea efecte negative puternice asupra economiei românești.  

Opt luni consecutive de regres

Vânzările de automobile în Uniunea Europeană au consemnat un record negativ în luna februarie, fiind cel mai mic număr de unități noi vândute în a doua lună a anului de când se țin statistici, anunță Asociația Producătorilor Europeni de Automobile – ACEA.

Iar războiul din Ucraina a pus mari probleme producătorilor auto, agravând întreruprile din lanțul de aprovizionare cu materii prime, existente deja.

Astfel, înregistrările de vehicule noi s-au prăbușit în Uniunea Europeană cu 6,7% în februarie, în comparație cu februarie 2021, la mai puțin de 720.000 de unități, potrivit datelor publicate de ACEA.

Când în statistici sunt incluse și Marea Britanie, alături de alte țări pentru care există acorduri comerciale, vânzările scad cu 5,4%.

Este o reducere mai puternică decât în ianurie, ce extinde declinul industriei la opt luni consecutive, scrie Bloomberg.

Stagnarea, cea mai fericită situație

Cererea pentru automobile noi era deja slabă în Europa, încă înainte de conflictul armat din Ucraina, care a întrerupt lanțurile de aprovizionare și a dus la opriri ale procesului de producție care vor face ca revenirea sectorului auto european să fie și mai mult amânată în 2022, scrie sursa citată.

Industria auto europeană se confruntă cu un 2022 foarte dificil, pe fondul prelungirii penuriei de semiconductori, a războiului din Ucraina și a noilor focare de Covid-19 din China, care vor pune presiuni suplimentare pe lanțurile de aprovizionare.

Analiștii pieței și-au revizuit estimările de la o creștere de 5% la o stagnare, în cel mai fericit caz, pentru vânzările de automobile noi în Uniunea Europeană.

În timp ce piețele din Germania și Spania au consemnat o creștere modestă în februarie, în Italia și Franța au avut loc declinuri de două cifre ale vânzărilor de noi automobile.

Răul abia urmează

Asta în condițiile în care războiul, declanșat la finele lunii februarie, nu a avut un impact major asupra statisticilor, iar consecințele se vor vedea abia începând din martie, Ucraina fiind un furnizor – cheie de subansamble și sisteme electrice pentru industria auto.

Închiderea fabricilor ucrainene ar putea avea efect o reducere masivă, cu 700.000 de vehicule, a producției auto în UE, în prima jumătate a anului, estimează sursa citată.

Volkswagen și BMW au suspendat deja activitatea în mai multe fabrici, din cauza problemelor cu aprovizionarea, în timp ce Mercedes – Benz și-a redus producția la fabrica din Germania.

Grupul Renault, din care face parte și Dacia, este printre producătorii auto care au consemnat cele mai mici scăderi ale vânzărilor în februarie, minus 4%, în comparație cu aceeași lună a anului trecut.

Dacia, printre performeri

Pentru comparație, grupul Stellantis (Peugeot, Fiat, Opel, Citroen, Alfa Romeo și alții) a raportat vânzări reduse cu 19,5%, pentru aceeași perioadă, Volkswagen un regres de 11,5%, Volvo, minus 14,2%, Jaguar Land Rover – minus 37%.

Performerii sunt Honda cu +41,3% și Hyundai, cu + 21,3%.

Ford, o altă companie care deține o fabrică în România, a raportat o scădere anuală a vânzărilor pentru UE în februarie de minus 11,2%.

Pe de altă parte, Dacia se află printre companiile aflate pe plus, cu o creștere a vânzărilor de 13,8%, ceea ce înseamnă un număr de 28.469 de unități vândute în februarie, potrivit datelor ACEA.