In ultimii ani, culturile de plante aromatice au castigat teren in Romania. Producatorii se indreapta spre acest segment pentru ca au descoperit beneficiile plantelor, dar si oportunitatile de business. In directa legatura cu aceste culturi este si sectorul produselor handmade. In pragul pensionarii, un fost inginer chimist a reusit sa imbine ambele variante intr-o afacere profitabila. In inima Ardealului, s-a nascut in urma cu cinci ani, business-ul parfumat al Lilianei Nicola. De la cativa butasi de lavanda a dezvoltat o plantatie pe doua hectare si in jurul ei si o afacere cu produse aromatice, aranjamente si decoratiuni. Liliana este dovada ca niciodata nu este prea tarziu sa pornesti pe calea antreprenoriatului.
Potentialul plantelor aromatice-lavanda
Statisticile Ministerului Agriculturii arata ca cele mai multe hectare cu plante aromatice si medicinale se inregistrau inainte de 1989. Ulterior suprafetele cultivate au fost in continua scadere. De la peste 27.000 de hectare, la aproape 16.000 in anul 2010 si 4.400 de ha in 2016. Totusi, interesul a inceput sa revina pentru aceste culturi in ultimii ani. Plantatiile cu lavanda au devenit profitabile cand producatorii au inteles cum sa valorifice plantele si sa patrunda pe piata. In timp ce marii producatori merg cu recolta spre export, micii cultivatori aleg variante ingenioase de a obtine profit. Florile de lavanda uscate se vand intre 10-20 euro/kilogram, insa recolta de lavanda poate fi valorificata si pe piata farmaceutica, in industria alimentara, industria parfumurilor, apicultura, cosmetica sau pentru decoratiuni si produse handmade.
De la cativa butasi, la un business
Cu cativa ani inainte de varsta de pensionare anticipata, Liliana Nicola a intrat in somaj dupa ce firma la care a lucrat s-a inchis. De profesie inginer chimist, domeniu de care s-a indragostit la prima vedere, intreaga sa cariera a urmat aceasta traiectorie. A lucrat ca inginer chimist intr-un combinat petrochimic si cand s-a pus lacatul, a profitat de somaj pentru a face un curs de formare antreprenoriala. Ideea i-a venit din intamplare.
"Am pornit pe drumul lavandei mai mult printr-o coincidenta fericita. Am primit cateva plante de lavanda din Italia si s-au prins in gradina parintilor mei. Chiar daca a fost vorba la inceput de cateva tufe, in perioada in care au fost inflorite au adus oarecum un suflu nou. Cu sprijinul familiei, am decis sa incercam sa infiintam o plantatie de lavanda pe pamantul parintilor. Am plantat doua hectare de lavanda si curand, dupa ce m-am informat si am invatat cat mai mult despre acest domeniu, am inceput productia de ulei esential si apa florala. Apoi am scris un plan de afaceri, am aplicat pentru fonduri europene si in final am deschis un atelier de decoratiuni handmade", povesteste Liliana.
De ce in pragul pensionarii? Raspunsul a venit natural: "Intr-o lume in continua miscare am dorit la un moment dat sa ma intorc la natura, sa regasesc un mod de viata mai putin alert. C12 H20 O2, acetatul de linalil, este principalul motiv al alegerii lavandei. Este componenta de baza a aromei de lavanda. Din antichitate lavanda se folosea pentru beneficiile pe care le aduce sanatatii noastre. Niciodata nu mi-a fost frica de provocarile profesionale si datorita faptului ca am avut sustinerea fiicei mele si a familiei am inceput aceasta noua aventura".
Plantele aromatice si accesoriile handmade
Liliana nu s-a oprit doar la produsele naturale din lavanda. Pasul urmator a fost atelierul de decoratiuni handmade. Cele doua idei se completeaza. Produsele sunt naturale, iar articolele sunt realizate manual, cu materiale sustenabile. Industria handmade este transformarea unei pasiuni intr-un business si incepe sa fie si la noi in tara tot mai apreciata. Clientii nu se mai multumesc doar cu un produs de serie, ci vor ceva doar al lor, un produs unic.
Liliana Nicola, antreprenor Lavanda Lili Lila:
"In cazul meu, cred ca a fost vorba de un melanj intre dezvoltare armonioasa si iesire dintr-un impas, desi impas poate e prea mult spus. Bineinteles ca ne-am documentat mult inainte sa incepem cultura, incercand sa intelegem cum putem fructifica cel mai bine rodul. De la bun inceput ne-am certificat ca si producatori de lavanda si incepand cu prima recolta micuta am produs o sarja de apa si ulei de lavanda, optand din start pentru o distilerie specializata pe plante aromatice. Calitatea de ulei si apa a fost foarte buna, dar cantitatea optinuta la inceput a fost foarte mica si nu ne-a oferit suficiente optiuni pentru o buna desfacere pe piata. De asemenea a avut loc si o tranzitie, tot mai multa lavanda cultivandu-se in Europa de Est. Acest lucru a insemnat si ca tot mai multi romani au intrat in contact cu lavanda invatand sa-i aprecieze beneficiile, dar totodata acest trend a dus la scaderea considerabila a pretului uleiului de lavanda, lucru ce a ingreunat acoperirea costurilor culturii. Din curiozitate, oricum incepusem deja sa incerc diverse decoratiuni facute manual care au rezonat foarte bine in cercul de prieteni si in familie si am inteles ca printr-o valorificare superioara, printr-o valoare adaugata si totodata prin diversificare am putea sa ne largim orizontul adresandu-ne unui segment mai mare de oameni".
Business in pandemie, o provocare
Din momentul in care a pasit pe calea antreprenoriatului, Liliana a avut de trecut o serie de obstacole, la fel ca si colegii de breasla. Pandemia a adus insa o noua provocare.
"Inainte de pandemie de confruntam cu lipsa fortei de munca, iar in primele luni ale pandemiei achizitionarea de materii prime pentru atelier a fost anevoioasa. Pandemia a adus schimbari majore in conceptul nostru de business. La inceput ne-am axat foarte tare pe participarea la targuri, expozitii, evenimente, cautand contactul direct cu clientii si dialogul cu acestia. Pandemia ne-a obligat insa sa fim mai prezenti si in online. Responsabilitatea acesta a fost preluata de catre fiica mea care pe tot parcursul aventurii cu lavanda a muncit alaturi de mine. Ea a fost cea care a venit cu un suflu nou, cu tehnici noi de promovare si vanzare" ne-a precizat antreprenoarea.
Daca s-ar putea intoarce in timp, antreprenoarea nu ar schimba nimic. Spune ca momentul a venit firesc, atunci cand piata era pregatita si conceptul de produse sustenabile a inceput sa fie apreciat.