„Cea mai remarcabilă trăsătură a locului de muncă modern nu are nimic de a face cu computerele, automatizarea sau globalizarea. Ea constă în credința larg răspândită că munca ar trebui să ne facă fericiți.– Alain de Botton
În fiecare an, Gallup realizează un studiu în SUA despre fericirea ca plăcere la locul de muncă, întrebând cât de mult ne place ceea ce facem, cât de mult ne încântă meseria noastră. Rezultatele sunt cu totul surprinzătoare întrucât în ultimele două decenii, procentul celor care se declară „complet satisfăcuți” a crescut de la 41% în 2001 la 55% în 2019. Mai mult decât atât, în 2020, în pofida faptului că, în mare măsură, munca s-a transformat în telemuncă, 89% dintre americani au declarat că sunt „complet” sau „oarecum” mulțumiți de job-ul lor.
Am putea considera această statistică surprinzătoare dacă ne imaginăm că fericirea în muncă înseamnă să avem job-ul ideal, cel în care talentele și abilitățile noastre definitorii se întâlnesc cu propriile pasiuni și idealuri, în care, firește, avem un câștig financiar substanțial și față de care trăim o serie de emoții pozitive de bucurie, adică suntem entuziasmați, încântați să-l desfășurăm zi de zi. Firește că 90% dintre noi nu avem parte de așa ceva…
Numai că această opinie, credință despre fericirea în muncă, implicit, despre idealizarea job-ului care să ne facă fericiți se bazează pe o neînțelegere a ceea ce ne aduce satisfacție la locul de muncă. Pentru că, așa cum ne spune Arthur C. Brooks, pentru a fi fericit la locul de muncă, nu este necesar să avem o slujbă „fascinantă”, plină de mistere și de surprize la tot pasul, un job care să ne exprime o valorificare înaltă a potențialului nostru intelectual și creativ sau a realizărilor noastre educaționale și nici nu presupune să câștigăm o căruță de bani.
Paradoxal însă, ceea ce contează cu adevărat în ecuația fericirii în muncă nu este atât „ce-ul” unui loc de muncă, cât mai mult despre „cine” și „de ce”. Și asta pentru că satisfacția noastră profesională ne vine de la oameni, valori și de la propriile noastre sentimente de realizare.
Citeste continuarea pe Revista Cariere