Ministerul Finantelor a intrat in linie dreapta pentru reglementarea cadrului de implementare a facturii electronice in Romania.
“Reglementarea sistemului national privind factura electronica in Romania reprezinta un obiectiv strategic in ecuatia momentului, generat de schimbarile paradigmei economice in conjunctura pandemica internationala si nevoia realizarii unor parghii de anticipare si reglare a mecanismelor economice si a politicilor fiscal – bugetare”, se arata in proiectul de Ordonanta de urgenta pus in dezbatere publica.
Autoritatile se grabesc cu adoptarea OUG, avand in vedere ca proiectul se afla in dezbatere publica doar cateva zile, pana la data de 10 octombrie 2021.
Obligatia inregistrarii in Registrul RO e-Factura
Astfel, in proiectul se act normativ legat de ”administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si factura electronica in Romania” se prevede ca societatile comerciale care emit facturi electronice catre alte companii (B2B) si care opteaza pentru transmiterea acestora prin sistemul national privind factura electronica RO e-Factura sunt obligate sa se inregistreze in Registrul operatorilor care utilizeaza acest sistem, denumit Registrul RO e-Factura.
Prin urmare, operatorul economic care a optat pentru utilizarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura este inscris in Registru incepand cu data de 1 a lunii urmatoare exercitarii optiunii.
De la momentul inscrierii in Registrul RO e-Factura, emitentul dobandeste si calitatea de destinatar, conform documentului publicat de Finante.
In vederea utilizarii sistemului national privind factura electronica RO e-Factura, emitentul si destinatarul trebuie sa fie inregistrati in Registrul RO e-Factura.
De precizat ca procedura privind organizarea si inscrierea in cadrul Registrului RO e-Factura se stabileste prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala – ANAF, in termen de 15 zile de la data publicarii ordonantei de urgenta in Monitorul Oficial al Romaniei.
Registrul RO e-Factura este public si se afiseaza pe site-ul ANAF, se mai arata in document.
Achizitiile publice
Cat priveste facturarea electronica in domeniul achizitiilor publice, aceasta se aplica in cazul existentei unei relatii comerciale B2G, dintre un operator economic si autoritati contractante, respectiv entitati contractante.
Aceasta procedura esta insa valabila doar in situatia in care operatorii economici opteaza pentru utilizarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura.
Ordonanta de urgenta nu se aplica facturilor electronice emise ca urmare a executarii contractelor clasificate potrivit legii sau in cazul in care atribuirea si executarea contractului de achizitie publica au necesitat impunerea, potrivit dispozitiilor legale, a unor masuri speciale de securitate pentru protejarea unor interese esentiale de securitate ale statului, se mentioneaza in documentul publicat de Ministerul Finantelor.
Obligatii pentru destinatarii in relatia comerciala B2G
Tot referitor la facturarea electronica in domeniul achizitiilor publice, in situatia in care operatorul economic a optat pentru utilizarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura, acesta are obligatia de a emite doar facturi electronice si de a utiliza acest sistem pentru transmiterea acestora catre toti destinatarii.
In situatia in care operatorul economic transmite factura electronica in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, destinatarul facturii electronice emise in relatia comerciala B2G are urmatoarele obligatii:
- sa primeasca si sa descarce factura electronica prin intermediul sistemului national privind factura electronica RO e-Factura; sa prelucreze factura electronică;
- sa verifice legalitatea, conformitatea si regularitatea facturii electronice, in conformitate cu prevederile legale in vigoare.
Documentul prevede ca Ministerul Finantelor, prin Centrul National pentru Informatii Financiare, creeaza, dezvolta si administreaza sistemul national privind factura electronica RO e-Factura.
Sistemul national privind factura electronica RO e-Factura reprezinta ansamblul de principii, reguli si aplicatii informatice avand drept scop primirea facturii electronice de la emitent cu respectarea structurii facturii electronice, stocarea prin mijloace electronice a facturilor si transmiterea catre destinatar.
Cand devine operational sistemul RO e-Factura
Sistemul national privind factura electronica RO e-Factura devine operational in termen de maximum 30 de zile de la data intrarii in vigoare a ordonantei de urgenta, se precizeaza in proiect.
Procedura de utilizare si functionare a sistemului national privind factura electronica RO e-Factura se aproba prin ordin al ministrului Finantelor in termen de 15 zile de la data publicarii ordonantei de urgenta in Monitorul Oficial.
Potrivit documentului publicat de Ministerul Finantelor, structura facturii electronice trebuie sa respecte:
- specificatiile tehnice si de utilizare a elementelor de baza ale facturii electronice, asa cum sunt prevazute in standardul european SR EN 16931-1, care sunt aplicabile la nivel national;
- specificatiile tehnice si de utilizare a elementelor de baza ale facturii electronice (RO_CIUS) si regulile operationale specifice aplicabile la nivel national;
- continutul semantic, asa cum este descris in standardul SR EN 16931-1, sintaxele identificate in CEN/TS 16931-2, in conformitate cu art. 2 lit. l) si corelarea adecvata definita in subpartea aplicabila a CEN/TS 16931-3.
Principalele elemente ale facturii electronice
Elemente principale ale facturii electronice sunt:
- identificatorii de proces si de factura;
- data facturii;
- informatii privind identificarea operatorului economic care a livrat bunurile/produsele, a prestat serviciile sau a executat lucrarile;
- informatii privind destinatarul facturii electronice;
- informatii privind beneficiarul platii;
- informatii privind reprezentantul fiscal al emitentului;
- identificarea tipului de bunuri/produse livrate, servicii prestate sau lucrari executate;
- referirea la contractul de achizitii publice/sectoriale, de concesiune de lucrari si servicii, precum si, dupa caz, la contractul de achizitii publice in domeniile apararii si securitatii;
- detalii privind executarea lucrarilor, livrarea bunurilor/produselor sau prestarea serviciilor;
- instructiuni de plata;
- informatii privind creditari sau debitari;
- informatii privind pozitiile de pe factura;
- defalcarea TVA;
- totalul facturii.