Conflictele intre angajati reprezinta una dintre situatiile frecvent intalnite in multe companii. Fie ca pornesc de la neintelegeri legate de aobrdarea anumitor proiecte, din cauza personalitatii si temperamentului, fie ca sunt determinate de nemultumiri legate de venituri sau oportunitati de avansare profesionala, conflictele pot si trebuie sa fie gestionate permanent si eficient, astfel incat activitatea companiei sa nu fie afectata. Exista totusi o cauza de aparitie a conflictelor intre angajati, despre care se vorbeste prea putin: conflictele generate de diferente de varsta/generatie.
Generatii diferite, aspiratii diferite, abordare diferita
Este inevitabil ca intre persoane intre care exista un decalaj de varsta semnificativ sa nu apara divergente si chiar conflicte la locul de munca. Asta pentru ca fiecare avem propria experienta, propriile principii, un ritm personal si o filosofie de viata. Spre exemplu, cei din generatia X (nascuti in perioada 1965-1983) nu vor fi mereu pe aceeasi lungime de unda cu cei din generatia Z (nascuti dupa 1997). Contextul socio-cultural experimentat este total diferit, evolutia tehnologiei isi pune amprenta, iar obiectivele difera. In timp ce primii isi doresc stabilitate la locul de munca, o rutina, un statut, cei din generatia Z au un spirit liber, vor schimbare, provocare permanenta, abordarea unor idei inovatoare, venituri mai mari care sa le permita nu doar un trai decent, ci sa aiba experiente.
Un studiu realizat de Universitatea Harvard arata ca aproape jumatate (49%) dintre conflictele la locul de munca sunt cauzate de personalitatea sau ego-ul angajatilor. Cand vine vorba de angajati din generatii diferite, situatiile sunt si mai complicate. Totusi, exista solutii.
Gestionarea conflictului intre generatii
Rolul managerului este foarte important. Acolo unde sunt specialisti de resurse umane in companie, ei se vor ocupa de aceste situatii. Prevenirea conflictelor intre angajati este pe primul plan.
Evitarea discriminarii pe criterii de varsta este un aspect de care trebuie sa se tina cont. Angajatii companiei trebuie sa fie remunerati, avansati in functii si trebuie sa primeasca oportunitati si bonusuri in functie de performanta si nu pe criterii de varsta. Un reprezentant al generatiei X poate fi la fel de eficient ca unul din generatia Z, daca isi cunoaste bine domeniul, are abilitatile necesare, in plus, si experienta in campul muncii isi spune cuvantul. Reciproca este valabila. Nu trebuie desconsiderat un angajat tanar pentru ca nu are experienta. Poate fi la fel de productiv ca un angajat vechi al companiei, daca are pregatirea necesara si dorinta de a face performanta.
Incurajarea comunicarii si colaborarii intre angajatii din generatii diferite este o alta solutie. Sedintele de brainstorming, de training, participarea in comun la teambuildinguri sunt variante prin care este incurajat schimbul de experiente intre generatii.
Reapartizarea sarcinilor de lucru, potrivit pregatirii, experientei si abilitatilor angajatilor – un alt aspect de care trebuie sa tina cont angajatorul pentru a evita situatii conflictuale. Si de stilul de lucru ar trebui sa se tina cont. Unii lucreaza mai bine independent, altii sunt mai eficienti in echipa.