Ti s-a intamplat sa ai o idee buna, dar sa nu ai suficient curaj sa o prezinti colegilor si sefilor sau sa intampini mari probleme in a prezenta un proiect in cadrul unei sedinte? Nu esti singurul! Pentru multi angajati, sedintele de la locul de munca sunt momente de stres, nu de comunicare deschisa si productivitate!
In teorie, sedinta este un moment prielnic pentru idei, solutii si colaborare. Totusi, multi se tem sa isi exprime opiniile sau ezita sa ia cuvantul. Teama de a vorbi in public, frica de a gresi sau de a fi judecat, dar si lipsa increderii in sine sunt doar cateva motive. Totusi, tacerea nu este de aur in aceste situatii!
Ce te opreste sa iei cuvantul in sedintele de la locul de munca?
Stii ce vrei sa spui, ai o idee, ai muncit mult la un proiect si este momentul sa iti prezinti rezultatele, dar apare blocajul! Sa “stai in banca ta” si sa nu te implici sau sa-i lasi pe altii sa-si asume intotdeauna meritele, chiar daca iti apartin, iti va cauza in timp frustrare. Ce te impiedica sa vorbesti?
- teama de critica (iti este frica de faptul ca vei putea fi evaluat negativ de colegi sau superiori sau ca ideea ta ar putea fi considerata „proasta”)
- lipsa increderii in sine ( nu ai suficienta incredere in valoarea propriilor idei)
- experiente anterioare negative (este o cauza frecventa, iar multi angajati refuza sa isi mai exprime o parere ca urmare unei remarci ironice din trecut sau a unei situatii neplacute)
- excesul de autoritate (multi angajati simt ca doar persoanele aflate in pozitii superioare au voie sa vorbeasca, iar acest sentiment apare ca urmare a excesului de autoritate din companie)
- situatiile last-minute (cand nu ai suficient timp sa iti formulezi ideile sau nu ai avut suficient timp sa te documentezi pe un subiect)
- esti o persoana introvertita (nu simti nevoia sa te remarci, sa atragi atentia sau sa interactionezi).
Cum depasesti blocajul pentru a comunica eficient?
Teama de a lua cuvantul intr-o sedinta de lucru poate fi depasita. Este important sa constientizezi ca este necesar sa comunici cu ceilalti si sa te pregatesti. Poti incepe prin a-ti nota ideile sau intrebarile pe care le ai inainte de sedinta.
De asemenea, primi pasi pot fi observatii scurte sau intrebari. Pe masura ce capeti incredere, comunicarea va fi mai eficienta. Evita exprimarile complicate sau prea lungi. Dupa o interventie, poti cere feedback unui coleg.
Te poate ajuta si ajustarea posturii, tehnici de respiratie si relaxare, exersarea unui discurs in fata prietenilor.