Manati de mirajul castigurilor rapide si de dorinta de a nu mai da socoteala unui sef, multi aleg sa devina freelanceri. Munca individuala pare ca te scapa de unele raspunderi, insa, in realitate, aceasta varianta te responsabilizeaza si mai mult. Probabil cel mai mult te bucura faptul ca tu alegi proiectele carora vrei sa te dedici si timpul pe care il aloci. Aceste doua componente sunt insa in stransa legatura cu partea financiara. Apare astfel inevitabil tendinta sa accepti aproape orice ti se propune/cere si sa iei proiecte pe banda rulanta. Finalitatea este una certa: te vei trezi sufocat de sarcini si iti vei pierde directia. Vestea buna este ca poti si trebuie uneori sa spui NU. Important este sa stii cand, de ce si cum sa faci asta.
Spune NU proiectelor:
1. Pentru calitate
Scopul tau ca freelancer, mai ales la inceput de drum, este sa oferi rezultate bune clientilor, sa-i fidelizezi si sa iti formezi un portofoliu. Bineinteles ca partea financiara conteaza, doar tu din asta te intretii, dar nu este o idee buna sa iei proiecte peste proiecte, sa inchei multe contracte si sa nu le mai poti face fata. Vei livra ceva superficial si este posibil chiar sa pierzi clienti in acest mod. Clientii sunt interesati de o buna comunicare, respectarea deadline-urilor si rezultate. Incearca sa iti faci o strategie si sa te organizezi pentru a putea sa pui mereu calitatea pe primul loc.
2. Tu si clientul sunteti incompatibili
La prima vedere pare un motiv banal, dar in timp se vor vedea efectele negative. Daca nu ai aceeasi viziune cu cea a clientului, cel mai bine este sa spui NU din start. Inaintea oricarei colaborari are loc o discutie, clientul iti prezinta produsul, cerintele lui pentru tine si asteptarile pe care le are pentru viitor. Daca strategia propusa de tine nu corespunde cu asteptarile clientului sau daca nu vedeti o directie comuna, mai bine nu inchei colaborarea. In timp, va deveni frustrant, veti intampina divergente si decat o afacere proasta, mai bine una in minus.
3. Pentru ca esti renumerat slab si nu esti apreciat
In prezent, tendinta multora este de a cauta servicii de foarte buna calitate, rapide si cu rezultate vizibile, dar pe care sa le plateasca ieftin. Altfel spus, in piata, vei intalni clienti care te cauta pe tine ca freelancer, pentru ca ai un tarif mai mic, insa asteptarile lor sunt de munca de agentie. Da, un freelancer poate oferi calitate. Un freelancer poate da solutii inteligente si produse la standarde inalte la fel ca cele oferite de o agentie de PR, de social media sau o agentie de publicitate. Pentru asta, trebuie sa fie platit corespunzator si munca sa fie apreciata. "Bun, dar mai ieftin" ar trebui sa te faca sa spui NU colaborarii.
4. Depaseste cunostintele si atributiile tale
Ai nevoie de bani, toata lumea are, dar cu gandul la comision s-ar putea sa te inhami la ceva ce te depaseste. Chiar daca iti doresti, o vezi ca pe o provocare, daca nu esti sigur pe cunostintele tale, nu incheia colaborarea si nu prelua proiectul. Asta nu inseamna ca trebuie sa te plafonezi sau sa nu iti cresti valoarea, ci doar ca este corect sa alegi calea onesta. Cel mult, explica-i clientului pana unde poti face tu, care sunt etapele pe care le poti rezolva, pe acelea le vei prelua, iar pentru restul proiectului poate colabora cu alta persoana.
In final, pentru ca am raspuns intrebarilor esentiale "de ce?" si "cand?" poti refuza un client ca freelancer, important este sa stii si cum faci acest lucru. NU este un cuvant cu greutate, asa ca alege intotdeauna o varianta politicoasa, lasa-ti mereu o portita deschisa si precizeaza ca nu excluzi o colaborare in viitor.