Societatea vitezei si evolutia tehnologiei au dus in ultimii ani la o crestere semnificativa a tranzactiilor pe care le facem folosind cardul. Numai ca, platile facute cu ajutorul cardului implica si riscul de a deveni victimele unei fraude. Cele mai multe apar ca urmare a platilor facute online sau direct de pe telefonul mobil. Totusi, nu suntem 100% siguri nici de tranzactiile care implica POS. Un raport facut public recent de Banca Centrala Europeana arata ca, la nivelul anului 2019, anul pentru care exista cele mai noi statistici, frauda cu carduri era in scadere. Concret, in 2019 se inregistra a doua cea mai mica cota de frauda cu carduri de la inceputul colectarii datelor in anul 2007.
Cele mai mari fraude, la tranzactiile transfrontaliere
Cumparam la un click distanta, facem plati online mai simplu ca niciodata, insa uneori uitam sa fim precauti. Chiar daca se iau in permanenta masuri pentru a creste gradul de siguranta al tranzactiilor cu cardul, fraudele nu dispar peste noapte. Asa ca autoritatile recomanda mai multa atentie atunci cand facem plati, sa verificam daca site-urile sunt securizate, sa nu introducem alte date personale cu exceptia celor standard si sa nu furnizam niciodata codul PIN. Cele mai mari probleme s-au inregistrat la tranzactiile transfrontaliere.
Raportul BCE a aratat ca frauda cu carduri a scazut in 2019, insa acelasi raport indica faptul ca 80% dintre fraudele cu carduri au avut loc prin plati online si mobile, in timp ce 15% au avut loc in magazine si 5% la bancomate. 65% din valoarea totală a fraudelor cu carduri au reprezentat-o tranzactiile transfrontaliere. Statisticile mai arata ca 3,6 centi din fiecare 100 EUR cheltuiti folosind carduri de credit si de debit au fost pierduti din cauza fraudei in 2019.
Valoarea fraudei rezultata din platile cu cardul neprezentat (CNP) era in crestere cu 4,3%. Fraudele comise la terminalele POS erau mai mari cu 2,2% fata de 2018, in timp ce fraudele comise la ATM-uri erau in scadere cu 6,1%. Raportul Bancii Centrale Europene mai arata ca “implementarea la nivel de piata a standardelor tehnice de reglementare pentru autentificarea puternica a clientilor si standardele deschise comune si sigure de comunicare in conformitate cu Directiva revizuita privind serviciile de plata ar putea reduce si mai mult frauda cu carduri in Europa”.
Datele din pandemie, indicatori pentru dimensiunea actuala a fraudei cu cardul
O imagine relevanta pentru dimensiunea fenomenului de frauda cu carduri ar urma sa se formeze dupa analiza datelor din timpul pandemiei. 2020 a fost anul in care s-a insistat mai mult ca oricand pe nevoia de a pastra distantarea sociala si a evita contactul, tradusa printr-o crestere a achizitiilor online si a platilor folosind cardul.
In acest sens, raportul amintit subliniaza si necesitatea comunicarii securizate intre furnizorii de servicii de plata si utilizatorii finali, ca o conditie esentiala.