Nu mai este un secret pentru nimeni: magistrala de metrou numarul 5, cea care leaga Drumul Taberei de restul Bucurestiului, a avut nevoie de 11 ani pentru a fi realizata. Iata insa ca ieri oficialii romani au semnat deja documentele necesare pentru constructia Magistralei de metrou cu numarul 6, practic cea care va lega reteaua de metrou bucuresteana de aeroportul Henri Coanda (Magistrala 6, 1 Mai - Otopeni). Sa insemne asta ca, odata cu darea in folosinta a Magistralei de metrou numarul 5, s-au „spart” toate ghinioanele cu putinta, infrastuctura bucuresteana urmand sa se realizeze de acum pe banda rulanta? Un raspuns pe care nu il vom putea da decat in timp, ramane de vazut cat de lung.
Magistrala 6, jumatate din timpul de executie al Magistralei 5
Astfel, potrivit unui comunicat Metrorex, citat de Agerpres, proiectul Magistralei 6 va avea un traseu de 14,2 kilometri si va cuprinde 12 statii. Valoarea totala a contractului de finantare este de circa 6,334 miliarde de lei, din care valoarea totala eligibila este de 2,777 miliarde de lei. Finantarea nerambursabila este de 2,360 miliarde de lei, fiind acordata din Fondul de Coeziune prin Programul Operational Infrastructura Mare, valoare echivalenta cu 85% din valoarea totala eligibila aprobata. Totodata, conform contractului de finantare, finalizarea perioadei de implementare a proiectului este estimata la data de 15 noiembrie 2026. Ceea ce inseamna ca, printr-un pic de noroc, Magistrala 6 ar putea fi construita in jumatate din timpul necesar construirii Magistralei 5.
Magistrala 6, necesara pentru reducerea traficului catre aeroport
Desi conditiile actuale de calatorie cu avionul nu ne permit sa ne imaginam ce va fi in anul 2026, sigur este ca traficul rutier spre aeroport era de multe ori, inainte de izbucnirea pandemiei, un cosmar. Totodata, pe langa decongestionarea traficului si asa problematic din zona, Magistrala 6 vine sa mai rezolve un aspect semnalat de multi calatori: cursele la suprapret cu taxiul, care continuau sa fie o problema la Otopeni chiar si dupa aparitia Uber, mai ales pentru turistii straini.
Interesant este insa si faptul ca Magistrala 6 nu este la prima tentativa de realizare. Astfel, in anul 2010, Natsuo Amemiya, ambasadorul Japoniei in Romania, il informa pe Radu Berceanu, ministrul Transporturilor si Infrastructurii de la acea vreme, ca guvernul Japoniei luase decizia de a acorda Romaniei un imprumut in valoare de 41,87 miliarde yeni japonezi (aproximativ 315 milioane euro la valoarea de schimb de la acea data), pentru realizarea proiectului „Legatura de Acces a retelei de metrou a municipiului Bucuresti cu Aeroportul International Henri Coanda”. Ce s-a intamplat cu acel proiect? Nimic, asa cum bine stim, din moment ce au mai trecut, iata, 10 ani de atunci, iar Romania apeleaza, in mare parte, tot la banii Uniunii Europene pentru a realiza aceasta conexiune absolut obligatorie pentru un oras civilizat.
Pana sa luam metroul pana la scara avionului mai dureaza, insa, un pic. Iar daca primul pas a fost facut, al doilea este cel putin provocator avand in vedere birocratia din Romania. Mai precis, procesul de finalizare a procedurii de achizitie publica a lucrarilor ce urmeaza a fi executate.