Feedback-ul trebuie sa fie prezent in viata noastra, atat personala cat si profesionala, indiferent de statut. Ca vine de la prieteni sau familie, de la un coleg sau de la manager si nu in ultimul rand de la un angajat, care ne este subordonat, feedback-ul este un mijloc de a ne evalua. Atunci cand oferim sau primim un feedback, ar trebui sa ne gandim ca scopul lui este de a ne ajuta sa ne imbunatatim activitatea sau atitudinea. Cand este pozitiv, situatia este ideala. Insa si in acest caz, trebuie sa fim realisti si sa vedem daca argumentele sunt corecte. Feedback-ul nu trebuie confundam cu simple laude. Ca sa fie constructiv, trebuie sa reprezinte o analiza obiectiva. Cand este negativ, lucrurile se complica. Si asta pentru ca multe persoane nu stiu sa gestioneze o astfel de situatie: fie il iau pe "N-AI DREPTATE" in brate, fie reactioneaza impulsiv sau chiar violent.
Cum facem fata unui feedback negativ?
Nu reactiona sub impulsul emotiilor!
In primul rand, trebuie sa asculti parerea celui de la care primesti feedback pana la capat. Daca tie nu iti convine sau nu ti se pare ca are dreptate si te vei repezi sa-l opresti, nu vei obtine decat o disputa. Noteaza daca poti cate o idee despre fiecare argument, retine criticile aduse si acorda atentie detaliilor.
Daca se poate, amana raspunsul!
Chiar si atunci cand ai argumente si stii sigur ca interlocutorul tau nu are dreptate, nu este recomandat sa dai o replica pe moment. Daca nu ti se solicita in mod expres, multumeste-i celui care si-a expus parerea si anunta-l ca vei reveni cu punctul tau de vedere. Nu uita ca, la fel ca si tine, cel care ti-a oferit un feedback negativ este dominat pe moment de anumite emotii, iar riscul unui conflict va fi iminent.
Analizeaza persoana de la care vine feedback-ul!
Pentru a-ti construi un discurs corect si pentru a reactiona eficient la un feedback negativ, trebuie sa iei in calcul si persoana de la care vine, intentiile ei, atitudinea persoanei respective fata de tine in general. Este normal ca unii oameni sa fie nemultumiti de munca ta, altii de comportamentul tau, fie ca vorbim de viata personala sau de cea profesionala. Important este sa intelegi scopul celui care ti-a prezentat un feedback. Daca acesta este doar de a te enerva, sicana, atunci reactioneaza calm si rece, nu intra in conflict, nu incerca sa convingi acea persoana de ceva de stii de la bun inceput ca nu va intelege, nu va accepta. Daca scopul este de a te ajuta sa evoluezi, ia aminte la cele prezentate! Cauta sa gasesti in critici, aspectele constructive.
Nu lua totul personal!
Persoanele care sunt dependente de parerile celor din jur, vor tinde sa se simta descurajati sau sa-si piarda motivatia. Feedback-ul negativ nu ar trebui sa aiba acest efect asupra ta. Nu uita ca nu trebuie sa iei totul personal. Mai ales daca parerea este a unui coleg sau a sefului. Gandeste-te ca ei iti critica munca si nu pe tine!