Daca 2020 a adus un lucru bun, acesta a fost constientizarea importantei prezentei in online pentru companiile din Romania. Despre evolutia pietei digitale s-a tot vorbit in ultimul timp, mai ales in contextul pandemiei si al restrictiilor de miscare, ce au impus adaptarea la "noua normalitate". Un studiu recent vine si cu o confirmarea certa: o crestere cu 45% a acestui sector in 2020. Ce inseamna acest lucru? Bugete mai mari alocate de companii pentru marketing digital, promovare intensa si publicitate online, dar si o explozie de magazine online.
Online-ul: de la alternativa secundara, la profit urias
Pentru multe companii din Romania, online-ul a fost pana in 2020 doar o alternativa secundara de promovare si vanzari, insa anul acesta s-a produs o schimbare radicala. Conform unui studiu realizat de agentia de dezvoltare web Kiklab, pornind de la datele furnizate de IAB-asociatia industriei de marketing si publicitate online, piata de digital din Romania a atins pragul de 80 de milioane de euro. Studiul, citat de Agerpres, indica o crestere cu peste 45% fata de cuantumul din 2019. Romania este astfel intre primele zece tari din UE la acest capitol.
Cine apeleaza la online?
In 2020, cele mai multe cereri pentru magazine online au venit de la business-urile mici. Daca pana acum, doar marii jucatori din piata isi consolidasera afacerile cu divizii online, in ultimul an s-a inregistrat o crestere a cererilor pentru magazine online de 60%, iar de data aceasta solicitarile au fost in special de la companiile mici si mijlocii. Lockdown-ul le-a adus in situatia de a cauta noi cai de comunicare si vanzare. Ceea ce a inceput insa ca o digitalizarea fortata de pandemia coronavirus s-a dovedit o solutie extrem de profitabila ulterior. Pe langa deschiderea de magazine online, companiile au inceput sa investeasca din ce in ce mai mult in strategii de promovare. Cele mai accesate au fost Google Ads si Facebook Ads. Studiul Kiklab arata ca bugetele de marketing digital au crescut, in unele cazuri, cu 40% pentru publicitate pe Google si cu 37% pentru promovarea pe Facebook.
Secretele succesului in online
Ce nu stiu multi este faptul ca nu este suficient ca o afacere sa se extinda cu un site web, un profil pe retelele de socializare si cateva reclame. Succesul va fi adus doar de un mix coerent, altfel spus, de o strategie integrata. Asta inseamna o experienta placuta pentru client, optimizarea magazinului online, personalizarea serviciilor oferite, serviciu de suport clienti, diversitatea metodelor de plata, servicii de email marketing, campanii bine targetate in Google si Facebook, totul avand la baza un buget corect alocat. Studiul precizeaza un buget de 15 - 20% din cifra de afaceri pentru intreaga strategie de marketing.