„Sunt prea batran/a. Uitat-te la ceilalti. Au 20 de ani mai putin ca mine”. Iti suna cunoscut aceste cuvinte? Aste pentru ca si altii sau altele ca tine si-au pus aceeasi problema: aceea de a deschide o afacere. Dar au renuntat, crezand ca este prea tarziu si varsta lor prea inaintata pentru a se apuca de afaceri.
Argumentele contra
Un raspuns in aceasta privinta, fireste nu este tocmai simplu si este bine sa tii cont de cateva lucruri. Iar pentru inceput iata care sunt argumentele contra:
- Tinerii au, intr-adevar, mai multa energie atunci cand se lanseaza in antreprenoriat si detin, fireste, resursele fizice de a o lua mult mai usor de la capat in cazul unui esec, lucru care celor trecuti de 35 de ani incepe sa le lipseasca tot mai mult.
- Lipsa responsabilitatilor de tipul celor familiale ii face pe cei tineri sa poata face mult mai usor fata provocarilor decat cei mai in varsta. Desigur, asta se reflecta mai ales asupra timpului pe care il au la dispozitie pentru a fi investit in cresterea efectiva afacerii. Este de la sine inteles, prin urmare, ca aici exista un avantaj net de partea celor aflati in categoria de varsta 20-30 de ani, care vor avea mereu mai mult timp sa puna bazele unui business.
- Tinerii sunt mult mai creativi si au curajul sa puna in practica idei de afaceri inovatoare, care intr-adevar sunt foarte riscante, dar care, dacă au succes, pot aduce niste castiguri substantiale;
Argumentele pro
Desi par categoric defavorabile celor trecuti de 35 de ani, argumentele in favoarea celor tineri nu sunt insa foarte multe. De partea cealalta, putem enumera urmatoarele aspecte:
- In anumite domenii, in special in sfera serviciilor, potentialii clienti nu au prea multa incredere in produsele, respectiv serviciile oferite de tineri. In acelasi timp, potentialii partenerii de afaceri duc si ei lipsa de incredere în propunerile tinerilor, in special din lipsa timpului in care acestia sa fi putut acumula experienta
- Afacerile nu se fac de unul singur, prin urmare ai nevoie de relatii, iar acestea se construiesc in timp. Unul dintre avantajele celor trecuti de o anumita varsta, prin urmare, este acela ca in decursul anilor acestia vor fi intalnit acele persoane care sa le ajute sa puna afacerea pe roate
- Nu in ultimul rand, un argument pecuniar: mai precis faptul ca, daca nu ai norocul sa ai deja un mare capital financiar, este foarte posibil sa ai nevoie de un imprumut, iar acesta este, normal, mai greu de obtinut in momentul in care ai mai putine garantii de oferit.
Cateva consideratii sociologice
In afara de argumentele de bun simt ale expertilor, insa, mai exista si unele sociologice:
Spre deosebire de generația anterioară, Millennials se dovedesc a fi, de fapt, mai puțin dornici să-și ia viața în frâie și să lucrezele la propriile proiecte. Lucrurile se schimba insa atunci când vorbim despre cei din Generația Z. Tinerii care au cel mult 18 ani acum sunt mult mai aplecați spre antreprenoriat, in vreme ce 73% dintre elevii de liceu își doresc să pună bazele unei afaceri.
Nu in ultimul rand, statistica nu minte nici ea: in 2014, numarul persoanelor fizice care aveau calitatea de asociati sau actionari se ridica la peste 1,156 milioane. Cele mai multe dintre acestea aveau vârsta cuprinsă între 40-49 de ani (28,68% din total), urmati de cei cu vârstă între 30-39 de ani (28,21%). Cele mai putine persoane fizice care aveau calitatea de asociati sau actionari aveau vârsta de pâna la 29 de ani — 126.072 (10,90%).
Patru ani mai tarziu, in 2018, doar 24% dintre cei cu vârsta cuprinsă între 20 și 34 de ani erau antreprenori. Comparativ, acum două decenii 34% dintre tineri își începuseră propriile business-uri.
In concluzie, nu exista o varsta ideala la care sa te lansezi in afaceri. Cand vine momentul tau, vine pur si simplu, orice varsta ai avea.