Esti freelancer incepator? Uite unde iti gasesti clientii!

Esti freelancer incepator? Uite unde iti gasesti clientii!

In momentul in care faci pasul catre freelancing, o serie de intrebari iti vor trece prin minte: Unde gasesc clientii? Ce fac in caz de impas financiar? Cum imi construiesc un portofoliu bun? Voi reusi sa ma organizez si sa respect un program? Cum negociez remuneratia pentru proiecte? Oare imi permit sa refuz proiecte? Viata de freelancer vine la pachet cu o serie de avantaje si dezavantaje. Din activitatea ta, poti castiga sume importante si in timp poti deveni freelancer-antreprenor , dar poti la fel de usor sa dai gres si sa te intorci la statutul de angajat in companie. In cele ce urmeaza ne-am propus sa-ti oferim cateva raspunsuri la una dintre intrebarile principale si anume cum si unde iti gasesti clientii la inceput.

Iata cateva surse si modalitati de abordare a clientilor:

1. Social media

Daca esti la inceput, retelele de socializare sunt o buna „rampa de lansare”. Poti ataca situatia din mai multe perspective. In primul rand, asigura-te ca ai un cont pe Facebook, Instagram, Linkedin sau orice alta retea crezi ca se potriveste cu domeniul tau. Contul trebuie sa inspire profesionalism si sa spuna ceva despre activitatea ta. Daca ai deja un cont, „fa curatenie” daca este nevoie.  El va deveni cartea ta de vizita, asa ca trebuie sa-i acorzi mai multa atentie.  Pe langa cont, social media te va ajuta sa-ti gasesti clienti prin postari in grupuri, interactiuni cu oamenii din domeniul pe care il vizezi, inscriere in diferite comunitati. Pe scurt, trebuie sa te promovezi. Vorbeste despre aptitudinile tale, disponibilitatea pe care o ai si ce anume stii sa faci cel mai bine.

2. Grupul de prieteni/cunoscuti

O sa auzi multi freelanceri care spun ca au lucrat la inceput gratis pentru prieteni, dar proiectele respective i-au ajutat sa devina cunoscuti, iar recomandarile din partea prietenilor le-au adus ulterior clienti. Povesteste oamenilor despre noua ta activitate si construieste-ti treptat portofoliul cu ajutorul lor.

3. Platforme online pentru freelanceri

Desi sunt o varianta foarte buna pentru a-ti gasi clienti, daca esti la inceput, va fi mai dificil. In general pentru a obtine proiecte mari trebuie sa ai rating bun, dar pas cu pas ajungi si acolo. Important este sa ai rezultate bune si clientii multumiti sa te recomande. Upwork.com, Freelancer.com, Fiverr.com, Freelancers.net,  Elance.com sunt doar cateva exemple de platforme dedicate freelancerilor. Iti vor solicita capacitatea de negociator si ar fi bine sa ai pregatit un discurs bun. Prin intermediul acestor platforme vei fi in contact cu numerosi clienti din intreaga lume.

4. Discutii pe forumuri

Forumurile functioneaza la fel de bine ca retelele sociale. Poti cauta unul sau mai multe care sa se incadreze in specificul activitatii tale si fie postezi oferta ta pentru colaborari, fie participi la discutii si dezbateri pentru a-ti face cunoscute aptitudinile si cunostintele. 

5. Blog dedicat

Iti poti promova serviciile si cu ajutorul unui blog. Daca esti la inceput, incearca sa iti faci un blog, vorbeste despre tine si activitatea ta, posteaza si proiectele pe care le-ai realizat pana in acest moment, chiar daca sunt foarte mici, pune la punct o oferta, pentru a te asigura ca te contacteaza doar cei interesati si cei care sunt de acord cu tarifele tale.

6. Platforme de anunturi

Este o metoda mai putin folosita in prezent, cele de mai sus fiind cel mai des utilizate, insa este o varianta buna. Sunt freelanceri care posteaza anunturi pe Ejobs.ro sau Olx.ro.  Aceste platforme au un trafic foarte bun si poti profita de acest avantaj. Indicat ar fi sa gandesti un anunt cat mai atractiv, dar succint si clar. Asta daca nu vrei sa raspunzi toata ziua la telefon si sa nu te alegi cu un client.