Scumpirile la gaze si electricitate au adus anumite companii in pragul inchiderii. Asta in timp ce, unii antreprenori iau in calcul disponibilizari pentru a putea face fata cheltuielilor. Mediul de afaceri resimte puternic efectul cresterilor de pret la utilitati, cu facturi majorate si cu 200%. Nu doar angajatii vor fi afectati de masurile luate de conducerile companiilor, ci si clientii. 60% dintre antreprenori spun ca vor mari cu 10% pana la peste 30% preturile produselor sau serviciilor pe care le ofera, din cauza facturilor mari la energie care le afecteaza productia, potrivit sondajului realizat de Consiliul National al Intreprinderilor Mici si Mijlocii din Romania.
Facturi majorate cu pana la 200%
Dupa trei luni consecutive cu facturi uriase, mediul de afaceri a facut un prim bilant, iar cifrele sunt devastatoare pentru companiile mici si mijlocii din Romania. Cheltuielile cu utilitatile, gaze si energie, s-au dublat, triplat sau chiar au crescut cu pana la 200% in cazul unor firme care abia mai pot face fata sa plateasca angajatii. Nici schema gandita de Guvern pentru reducerea TVA la 5% pentru companiile din energie nu va ajuta cu nimic in acest sens, au transmis reprezentantii CNIPMMR.
Un sondaj realizat de Consiliul National al IMM-urilor din Romania, pe un esantion de 2.260 de respondent, in perioada 02.02-14.02.2022, in privinta impactul cresterii costurilor la energie si gaz pentru antreprenori a aratat ca 98,5% dintre acestia au resimtit cresteri ale costurilor de functionare.
Pentru unii proportiile au fost uriase. La energie electrica, spre exemplu, aproape jumatate dintre antreprenorii chestionati au declarant ca au primit facturi crescute cu 50%. In timp ce altii au avut de achitat facturi majorate cu 100% (30,76%); 200% (9,23%) sau chiar peste 200%.
Si la capitolul gaze naturale, facturile au fost majorate cu pana la 50%, 100% si 200%. 1 din 10 antreprenori a declarat ca factura a venit marita cu peste 200%.
Ce masuri vor lua antreprenorii pentru supravietuirea companiilor?
In conditiile cresterii costurilor de functionare, pentru a pastra deschise afacerile, antreprenorii trebuie sa apeleze la diferite strategii. Unele se vor rasfrange asupra angajatilor, altele asupra clientilor.
Sondajul Consiliului National pentru IMM-uri arata ca 42,3% dintre antreprenori au mentionat ca vor preturile produselor si serviciilor intre 10-30%, 19,3% vor creste sub 10%, 20,8% nu au crescut/nu vor creste si 17,3% vor creste peste 30%.
Mai mult de trei sferturi dintre antreprenori au decis sa reduca sau sa amane investitiile, 44% au declarat ca isi vor diminua activitatea firmei, 38% ca isi vor amana cumpararea anumitor programe de digitalizare a afacerii. 34% au spus ca isi vor reduce numarul de angajati, iar 8% isi vor incheia activitatea.