Raportul Comisiei Europene privind accidentele rutiere mortale din 2020 este un nou semnal de alarma pentru autoritatile din Romania. Datele facute publice de Comisia Europeana arata ca desi la nivelul Uniunii Europene a scazut numarul victimelor provocate de accidentele rutiere, in Romania situatia este in continuare dramatica. Este tara cu cele mai multe victime, iar cauza principala este lipsa infrastructurii. Pe drumurile ciuruite de gropi, "carpite" din loc in loc, cu zone periculoase fara balustrade, un sistem de semnalizare slab, se produc permanent ambuteiaje, fiecare perioada aglomerata este marcata de cozi kilometrice, iar incidentele sunt nelipsite zilnic. Comisarul european pentru transporturi si-a pus sperantele in investitiile in sectorul transporturilor din cadrul Planului National de Redresare si Rezilienta.
In top, in clasamentul rusinii
Pentru proprietarii de autoturisme din Romania facturile de la service-urile auto sunt o realitate permanenta. Aceste afaceri s-au inmultit ca ciupercile dupa ploaie si tot se sta la coada si se fac programari. Asta pentru ca defectiunile provocate de drumurile proaste sunt nelipsite. Mai grav este ca incidentele rutiere au ca rezultat si pierderi de vieti omenesti. Realitatea pe care o traim zilnic o reflecta si cifrele Comisiei Europene privind accidentele rutiere mortale din anul 2020. 18 800 de persoane si-au pierdut viata in urma unui accident rutier in cursul anului trecut, mai putine decat in 2019, la nivel european, caci in Romania, situatia ramane critica.
Adina Valean, comisar pentru transporturi:
„In 2020, pe soselele europene au fost cu 4000 de victime mai putin fata de anul precedent. Din pacate, Romania ramane tara din Uniunea Europeana cu cele mai multe accidente soldate cu victime - 85 la 1 milion de locuitori. Romania trebuie sa investeasca masiv si urgent in solutiii pentru siguranta rutiera: infrastructura adecvata pentru fiecare tip de mobilitate, programe de educatie, reforma legislativa pentru introducerea tuturor principiilor europene in domeniu. Sper ca investitiile in transporturi prevazute in Planul National de Redresare si Rezilienta sa aiba o componenta consistenta de siguranta rutiera".
Ce investitii prioritare cuprinde PNRR?
Speranta moare ultima. Asadar, ce planuri au autoritatile romane pentru sectorul transporturilor prin PNRR? Documentul prevede un buget de 4,5 miliarde de euro pentru investitii in infrastructura de transport rutier si autostrazi. Plecam la drum cu o infrastructura sub-dimensionata, poluanta si slab intretinuta, cu zone cu trafic supra-dimensionat, ambuteiaje si reduceri semnificative ale vitezei optime de deplasare. Iata cateva dintre propunerile si solutiile identificate in PNRR:
-cresterea capacitatii administrative, a guvernantei corporative (CNIR si CNAIR)
- investitii in dezvoltarea infrastructurii rutiere majore in special pe urmatoarele tronsoane: A7; A8; A1 – secţiunea Lugoj-Deva; A3; legatura intre Autostrada A1 – Timisoara – Aeroportul Timisoara; legatura Slobozia – Drajna Noua – Autostrada A2; legatura Calarasi – Drajna Noua – Autostrada A2; legatura DN1 – Aeroport Henri Coanda – Autostrada A3/A0;
- sisteme inteligente de gestionare a traficului, a semnelor si semnalelor rutiere
-dezvoltarea unui centru de management al traficului
- sisteme de informare a utilizatorilor
- interoperabilitatea sistemelor de transport
- statii de reincarcare electrice
-masuri de siguranta pasiva – bariere si atenuatoare de impact; iluminare pe timp de noapte
- pasaje denivelate si alte solutii tehnice de eliminare a punctelor negre si sistem de marcare digitala si proiect pilot pentru vehicule autonome.