Recent, Parlamentul a adoptat un proiect legislativ ce priveşte completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.41/2016 privind stabilirea unor măsuri de simplificare la nivelul administraţiei publice centrale. Astfel, potrivit documentului menţionat anterior, instituţiile publice nu vor mai avea dreptul să solicite copii după diverse acte.
Ulterior, legea a fost trimisă spre promulgare Președintelui României. Această operaţiune se realizează în termen de cel mult 20 de zile de la primire. Însă, acesta nu este pasul final. Potrivit Constituţiei, înainte de promulgare, Președintele poate cere Parlamentului, o singură dată, reexaminarea legii. Într-o astfel de situaţie sau dacă a fost cerută verificarea constituționalității, promulgarea legii se va face în cel mult 10 zile de la primirea legii adoptate după reexaminare sau de la primirea deciziei Curții Constituționale (care confirmă constituționalitatea).
Ce presupune noua lege?
Legea va interziceinstituţiilor publice şi organelor de specialitate ale administraţiei publice centrale să solicite persoanelor fizice sau persoanelor juridice, în vederea soluţionării cererilor pentru furnizarea unui serviciu public, copii de pe avize sau alte documente care au fost emise de către instituţii publice sau organe de specialitate ale administrației publice centrale.
Prin urmare, instituţiile publice şi organele de specialitate ale administraţiei publice centrale vor solicita entităţilor care au emis documentele prevăzute la alin.(1), în format electronic, copii sau extrase de pe acestea în baza consimţământului expres al beneficiarului serviciului public.
Spre exemplu, dacă ai calitatea de fondator şi doreşti să înmatriculezi la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului o firmă, ONRC va solicita Direcţiei Publice Locale de Evidenţă a Persoanelor actul tău de identitate prin intermediul poştei electronice.
Cu alte cuvinte, de cele mai multe ori, documentele care ne sunt cerute în original sau copie de organele administraţiei centrale se găsesc oricum în evidenţa altor autorităţi publice, fiind suficientă doar o simplă operaţiune digitală pentru accesarea şi cunoaşterea lor detaliată.
Dacă legea va fi promulgată de către Preşedinte, instituțiile publice vor fi nevoite să găsească singure cele mai bune soluţii pentru punerea ei în aplicarea, fie prin dezvoltarea unor baze de date inteligente sau stabilirea unor proceduri simplificate privind solicitarea de informaţii atunci când este necesar acest lucru.
Pe de altă parte, numeroşiparlamentari sunt de părere că noua lege “sună bine doar pe hârtie”, în practică fiind aproape imposibil de aplicat deoarece aparatul administrativ din majoritatea judeţelor țării nu are capacitatea logistică, atât de personal, cât și tehnică, pentru a implementa un proiect de o asemenea anvergură, în special de a transmite documente via email sau chiar de a dezvolta o serie de softuri în acest sens.
De menționat, termenul de la care legea amintită anterior îşi va produce efectele este 1 ianuarie 2022.