Directiva europeană “whistleblower”- Noi obligații legale pentru mediul de afaceri

Directiva europeană “whistleblower”- Noi obligații legale pentru mediul de afaceri

În ultimii ani, au fost “demascate” tot mai multe practici greșite ale firmelor cu privire la siguranța publică, protecţia mediului sau bugetele naționale/europene. Acest lucru nu ar fi fost posibil însă fără implicarea avertizorilor de integritate (whistleblowers), care au oferit informații relevante din interiorul companiilor. Prin urmare, începând cu decembrie 2019, statele membre UE se află în plin proces de armonizare a cadrului legislativ intern cu prevederile europene, respectiv Directiva (UE) 2019/1937, care acordă o importanță deosebită avertizorilor de integritate și rolului pe care aceștia îl au atunci când ne referim la prezentarea comportamentelor nepotrivite din sistemul privat.

Ce este un avertizor de integritate (whistleblower)?

Avertizorul de integritate este persoana fizică care efectuează o raportare sau divulgă public informații referitoare la încălcări ale legii, obținute în context profesional. Prin noțiunea de "încălcării ale legii" se înțeleg acțiuni sau omisiuni care constituie nerespectări ale dispozițiilor legale, ce reprezintă abateri disciplinare, contravenții sau infracțiuni, sau care contravin obiectului sau scopului acestora, inclusiv nerespectarea normelor deontologice şi profesionale (de exemplu: evaziune fiscală, protecția datelor, sănătatea publică, protecția mediului înconjurător etc.).

Cu alte cuvinte, persoanele care fac publice încălcări legislative vor beneficia de protecţia legii, neavând motive de a crede că vor exista ”consecințe negative” pentru ele. Prin urmare, organizaţiile au obligaţia de a pune la punct proceduri interne cu privire la astfel de situaţii.

Ce presupune directiva?

Astfel, până la 17 decembrie 2021, statele membre UE trebuie să transpună în legislațiile interne Directiva privind protejarea avertizorilor de integritate. Totodată, pentru companiile cu peste 250 de angajați, de la această dată cerinţele vor dobândi caracter de obligativitate.

Pe de altă parte, societăţile din sectorul privat (cu 50-249 salariaţi) sunt ceva “mai norocoase” în sensul că, statele membre au termen până la 17 decembrie 2023 pentru a stabili şi organiza actele cu putere de lege și administrative necesare pentru a se conforma directivei.

Care este modalitatea de raportare?

 Directiva europeană prevede trei variante de raportare la care pot apela avertizorii, după cum urmează:

➔     canale interne de raportare în cadrul structurilor interne ale unei anumite organizații din sectorul privat sau public;

➔     canale externe de raportare ca parte a autorităților administrației publice desemnate în acest scop;

➔     divulgarea publică prin punerea la dispoziția domeniului public a informațiilor privind încălcările.

Din perspectiva sancțiunilor aplicate, conform actului juridic menţionat, vorbim despre sancțiuni penale, civile sau administrative. Acestea au rolul de a asigura respectarea normelor privind protecția avertizorilor de integritate.