Ideea decontarii directe a daunelor auto asigurate prin RCA de catre firmele infiintate in acest scop nu este noua, dar a reaparut in spatiul public recent. Cu toate acestea, Federatia Operatorilor Romani de Transport (FORT) nu vede cu ochi buni acest lucru, cerand intr-un comunicat retragerea acestui proiect.
Decontarea directa va face preturile RCA sa explodeze
In principal, nemultumirea cea mai mare a acestora este faptul ca tarifele RCA vor exploda pe fondul noii ordonante de urgenta. „Proiectul acestei ordonante, ce se refera in principal la introducerea obligatorie a decontarii directe in polita RCA, apare intr-un context total neprielnic din punct de vedere al pietei asigurarilor si va conduce, in fapt, la o crestere necontrolata a tarifelor de prima”, se arata in comunicatul FORT. De asemenea, transportatorii acuza lipsa unui studiu de impact, in absenta caruia este imposibil de stabilit care este suma maxima pe care ar putea s-o scoata din buzunar un asigurat.
FORT solicita, prin urmare, interventia urgenta a Guvernului pe acest subiect, retragerea proiectului OUG si dezbaterea in Parlament a tuturor modificarilor necesare legii RCA, pentru asigurarea unui climat echilibrat si neafectat de interese de grup, respectiv pentru protectia reala a intereselor asiguratilor persoane fizice si juridice.
Demonstratia cresterii preturilor la RCA in viziunea FORT
In continuare, membrii FORT fac o demonstratie prin care arata cum va ajunge sa fie afectat la pret consumatorul final: „Nici un asigurator nu va putea calcula cu exactitate cat de puternic va fi afectat de acest procedeu de decontare. Adica, asiguratorul B nu o sa stie cat de relaxat va fi asiguratorul A in acceptarea unor tarife de manopera de 800 de lei/ora, adaosuri de 100% la pretul pieselor de schimb sau costuri de 200 de Euro pe zi de inchiriere a unui autovehicul. De asemenea, nimeni nu va putea estima impactul efectului de contagiune. Adica, cele cateva mii de service-uri care factureaza in prezent 150 lei pe ora de manopera si ofera discount-uri la pretul pieselor de schimb vor ramane oare la acest nivel, sau vor adopta tarife majorate de 5 ori? Prin urmare, asiguratorul B isi va adauga la tarif o marja de siguranta suficient de mare incat sa evite pierderi. Iar cand nu cunosti exact nivelul acestei marje, aceasta poate fi situata intre 0 si 200 %, conducand astfel la cresterea exploziva a tarifelor de prima, care deja au trecut printr-o crestere in ultimele luni, estimata la o medie de 15% fata de tarifele din perioada 2019-2020”.
In concluzie, ceea ce ar fi putut parea o veste cat se poate de buna pentru posesorii din autoturisme din Romania, s-ar putea transforma in opusul ei, mai ales avand in vedere cat de putin reglementata este piata reparatiilor de masini in Romania. Adaugati la asta faptul ca acest sector de activitate a fost unul dintre cele mai afectate de pandemie si veti intelege si mai bine temerea FORT ca atat preturile reparatiilor cat si cele RCA vor exploda. Intr-adevar, cand nu ai facut bani tot anul 2020 ce altceva se poate intampla decat sa vrei sa-ti recuperezi pierderile in 2021?